ZS1BP_PPP Profesionální praktikum z pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PPP/01: Po 7:55–9:35 ZŠ Křídlovická
ZS1BP_PPP/02: Po 9:45–11:25 ZŠ Křídlovická
ZS1BP_PPP/03: St 7:55–9:35 ZŠ Křídlovická
ZS1BP_PPP/04: St 9:45–11:25 ZŠ Křídlovická
ZS1BP_PPP/05: Po 7:55–9:35 budova C - učebna 8
ZS1BP_PPP/06: Po 9:45–11:25 budova C - učebna 8
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem cvičení je v návaznosti na předměty Osobnostní a sociální výchova, Komunikativní dovednosti a Pedagogická diagnostika umožnit studentům realizaci vlastních pedagogických pokusů, během nichž by své teoretické poznatky převáděli do praxe, a tím se sami prakticky přesvědčili o svých schopnostech navázat kontakt s žáky, komunikovat s nimi, klást otázky a získat jejich zájem. Studenti si budou vzájemně hospitovat ve vyučování a protokolovat sledovanou vyučovací hodinu, kultivovaně a zodpovědně hodnotit výkon svých kolegů, provádět sebehodnocení odučených pokusů. Praktickým pokusům studentů budou předcházet hospitace v hodinách učitelů fakultních škol.
Osnova
  • Osobnost učitele, dobrý učitel, jak se stát dobrým učitelem. - Autokratický, demokratický, liberální učitel. - Učební styly. - Asertivita, agresivita, submisivita. Asertivní učitel. - Hospitace v hodinách u učitelů fakultních škol. - Analýza zhlédnutých hodin. - Výstupy studentů, videozáznam, bezprostřední hodnocení kolegy, učitelem, sebehodnocení. - Analýza záznamu výstupů studenta.
Literatura
  • Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace :teoretická minima a praktické náměty. Edited by Tomáš Svatoš. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006,. 175 s. ISBN 8070411767. >
Metody hodnocení
Seminář, zápočet - k němu je nutné zpracovat 4 hospitační protokoly z vyučovacích hodin zhlédnutých na fakultních školách. Zpracovat písemnou přípravu na vlastní výstup, po odučení ho zhodnotit, reflexe. Z doporučené literatury si vybrat cvičení na navázání kontaktu s dítětem, se třídou, prakticky ho vyzkoušet, písemně popsat, zhodnotit.
Informace učitele
Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace :teoretická minima a praktické náměty. Edited by Tomáš Svatoš. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006,. 175 s. ISBN 8070411767. > Pavlovská, Marie. Řešení problémových situací ve škole pomocí metod tvořivé dramatiky. Brno : PdF MU, 2004,. 144 s. MSD. ISBN 80-86633-24-1. > Náhradní obsah: VYSKOČILOVÁ, E.; HERMOCHOVÁ, S. Cvičení z pedagogické praxe iii. Praha: UK, 1992 > Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997,. 147 s. : i. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-167-3. > Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 1995,. 210 s. Centrum pro další vzdělávání učitelů. ISBN 80-210-1070-3. > Valenta, Josef. Učit se být :témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003,. 95 s. ISBN 8086106101.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.