PdF:ZS1BP_PsVV Educational Psychology Lec - Course Information
ZS1BP_PsVV Educational Psychology Lecture
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. - Timetable
- Wed 14:20–15:05 učebna 35
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Psychologie vyučování a výchovy navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy.
- Syllabus (in Czech)
- Sylabus psychologie výchovy a vyučování 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce. 3. Metody pedagogické psychologie. 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference. 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky. 6. Psychologie vyučování. 7. Tvořivost. 8. Příčiny neprospívání žáků. 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení. 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Poruchy učení a chování žáků. 19. Zvládání školní zátěže 19. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování OKRUHY KE ZKOUŠCE 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Předmět a metody pedagogické psychologie. 3. Teorie učení, psychologické směry a koncepce zabývající se učením 4. Vymezení učení v psychologii. Vztah učení a paměti, druhy učení. 5. Zákony učení. Motivace, zpětná vazba, opakování, transfer a interference. 6. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti, postoje, návyky, klíčové kompetence). 7. Kognitivní styl a učební styl 8. Psychologie tvořivost. 9. Psychologie inteligence. 10. Příčiny školního úspěchu a neúspěchu žáků. 11. Psychologie vyučování, učení a vyučování. 12. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování. 13. Psychologie výchovy. Cíle výchovy, typy výchovy, sebevýchova, převýchova 14. Prostředky výchovy (odměna a trest, účinné trestání, přesvědčování, vzory ve výchově) 15. Osobnost žáka současné školy. 16.Výchova a vývoj jedincova já, hodnoty a morální vývoj, vývoj a formování charakteru, prosociální chování. 17. Osobnost učitele, vlastnosti učitele, učitelský stres 18. Vztahy mezi učitelem a žákem, sociální interakce, sociální role, konformita, sociální dovednosti. 19. Klima školní třídy a školy. 20. Poruchy učení a chování žáků. 21. Stres, zátěž, přetěžování, antistresové programy. 22. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování.
- Literature
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 pp. ISBN 80-85867-94-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/ZS1BP_PsVV