ZS1BP_SP2 Školní pedagogika II

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ZS1BP_SP1 Školní pedagogika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školní pedagogika II se zabývá otázkami školního vyučování, plánování výuky a vedení vyučovacích hodin. Po ukončení předmětu studenti budou schopni: - analyzovat nejvýznamnější koncepce výuky v historii - charakterizovat kurikulární problematiku v českém základním vzdělávání - provést didaktickou analýzu učiva - stanovit výukový cíl s využitím Bloomovy taxonomie kognitivních cílů - zpracovat plán učiva pro několik vyučovacích jednotek (seminární práce) - popsat výukové strategie - navrhnout způsob ověření výsledků učení (didaktický test, pracovní list apod.) - analyzovat možnosti a procesy školního hodnocení.
Osnova
  • Školní vyučování. Historický vývoj pojetí vyučování. Současné tendence v pojetí výuky (konstruktivistické versus transmisivní). Didaktické principy. Učitelovo pojetí výuky. Základní didaktické kategorie : cíl, obsah, metody, formy, prostředky, podmínky, činitelé výuky (pojmový aparát) Motivace ve vyučování, využívání přirozených dětských zájmů a potřeb, a jejich rozvoj. Aktivizace žáků ve výuce. Význam indirektivních výchovně vzdělávacích postupů. Škola hrou. Motivace školního výkonu na 1.st. ZŠ. Hygienické podmínky ve vyučování na 1.st.ZŠ ( přiměřenost zátěže, stres ve vyučování, relaxační techniky). Výukový cíl a jeho místo v řízení výuky. Formulace cílů v práci učitele a žáků Obsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy. Základní tendence ve výběru obsahu vzdělání. Učební plán, osnovy, učebnice. Učivo ve vyučování. Didaktická analýza učiva. Základní učivo. Integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy. Vyučovací postupy. Problematika vyučovacích metod - jejich klasifikace, charakteristika. Metodické postupy ve vyučování. Aktivizující vyučovací metody (m.j. problémové, projektové, apod.). Organizace vyučování. Vyučovací hodina jako základní organizační forma výuky. Organizace žáků ve vyučování - výuka frontální (hromadná), skupinová a individualizovaná. Domácí příprava žáků na vyučování. Prostředky výuky. Názornost ve vyučování, moderní pojetí názornosti. Učební pomůcky. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace. Problematika tvorby a hodnocení didaktických testů. Školní úspěšnost žáka. Učitelovo pojetí úspěšného žáka, vliv učitele na školní úspěch. Plánování pedagogické práce. Příprava učitele na vyučování. Časově tématický plán výuky, tématické plány. Denní příprava. Školní management, právní problematika ve školství.
Literatura
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK, Petr KNECHT a Jiří NĚMEC. Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae. 2010, roč. 4, č. 3, s. 9-36. ISSN 1802-4637. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Tomáš JANÍK. Cíle výchovy a vzdělávání. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 132-137. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • MAŇÁK, Josef a Tomáš JANÍK. Kurikulum. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 117-121. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
  • MAŇÁK, Josef. Funkce učebnice v moderní škole. In KNECHT, Petr a Tomáš (eds.) JANÍK. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008, s. 19-26. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-174-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
  • MAŇÁK, Josef a Tomáš JANÍK. Problémy kurikula české základní školy. Brno: MU, 2006, 330 s. ISBN 80-210-4125-0. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Didaktika. Praha: SPN, 1984, 138 s. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, samostudium, výklad, prezentace
Metody hodnocení
kritéria hodnocení: diskuse v semináři - kritérium: aktivní účast seminární práce - kritéria: rozsah alespoň 5 stran (5 bodů), metodologická úroveň (5 bodů), formální úroveň (5 bodů). K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 10 bodů. konspekt odborné pedagogické publikace kritéria: rozsah alespoň 3 strany, odborná úroveň obsahu, kvalitní formální zpracování Ústní souborná zkouška z předmětů Školní pedagogika I a II (ZS1BP_SP1 a ZS1BP_SP2: hodnotí se znalosti, úroveň uvažování v souvislostech a aplikační dovednosti, kultivovaný projev. Kritéria odpovídají požadavkům na obecné hodnocení (výborný, velmi dobrý atd.)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.