ZS1BP_VVUS Úvod do studia výtvarné výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Vláčilová (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Radka Fajmonová
Rozvrh
Čt 16:10–16:55 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s historií výtvarného školení, teoretickými východisky předmětu výtvarná výchova a současnými proudy ve výtvarné výchově.
Osnova
  • Ú v o d d o s t u d i a v ý t v a r n é v ý c h o v y - Co zkoumá estetika jako věda a v jakém vztahu je k umění - V jakém postavení je předmět Výtvarná výchova k estetice a k umění? Jak vnímáme svět kolem sebe? Je člověku vrozen pozitivní vztah ke kráse? - Potřebuje člověk pro život umění? K čemu nám umění je a k čemu slouží? Můžeme se naučit vnímat umění? -"Kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem" ? Patří nebo nepatří umělecké dílo mezi "jazyky", jimiž lze komunikovat ? - Výtvarná výchova by měla děti učit zobrazovat, nebo komunikovat ? Co je obsahem a cílem tohoto předmětu? - Co jsou výtvarné vyjadřovací prostředky ? - Náměty ve výtvarné výchově.
Metody hodnocení
V průběhu semestru se studenti zaměří na zmapování probíhající výuky v předmětu Výtvarná výchova. Průzkum bude probíhat na I.st. ZŠ v kterémkoli ročníku, který si student vybere. Je možné pracovat (se svolením příslušného učitele ) ve třídě, kde student vykonává úvodní asistentskou praxi. - Studenti budou přítomni nejméně ve třech vyučovacích hodinách výtvarné výchovy, ze kterých pořídí fotodokumentaci a z jedné podrobný zápis. Audiozáznamy, či videozáznamy nejsou podmínkou, avšak jsou vítány jako součást budoucích zápočtů z Pedagogické praxe. Průzkum bude obsahovat pololetní či roční plány, s nimiž cvičný učitel v hodinách výtvarné výchovy pracuje (Zápis bude popis situace ve třídě, tj. počet dětí, vybavení třídy, pomůcky, potřeby, využití tabule, pracovní atmosféra, zadání úkolu, postup práce žáků, role studentů v průběhu vyučovací hodiny, otázky učitele, odpovědi žáků, použité výtvarné techniky, výsledky a hodnocení. Fotodokumentace bude představovat třídu jako celek, děti při práci a výtvarný artefakt, na němž pracovaly. Fotodokumentace buď kompozičně doplní zápisy, nebo bude upravena a popsána ve fotoalbu. Veškerá písemná dokumentace bude psána na počítači, příp. na psacím stroji. Zápočtové práce studenti vypracují do konce 1. semestru tak, aby je mohli odevzdat v posledním týdnu výuky. Zápočty budou probíhat ve zkouškovém období v pevně stanovených termínech, které budou studentům včas oznámeny. Zápočet bude udělen na základě vyhodnocení odevzdané práce a krátkém rozhovoru o obsahu přednášek a o zkušenostech z asistentské praxe.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.