ZS1MK_AT3 Aplikace techniky 3 - Didaktika

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: a) získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v praktických činnostech se žáky a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií b) osvojit si vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Osnova
  • 1. Praktické činnosti a informační výchova v systému základního vzdělávání.
  • 2. Technologie vyučování praktickým činnostem na základní škole – teorie vyučování (formy, zásady, metody, prostředky).
  • 3. Příprava a realizace vyučovacího procesu. Mezipředmětové vztahy.
  • 4. Úloha učitele v procesu osvojování praktických technických vědomostí, dovedností a návyků. Úloha motivace.
  • 5. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s materiály, stavebnicemi a přírodninami. Problematika ekologie.
  • 6. Samostatná tvořivá činnost žáků na základní škole.
  • 7. Využití výpočetní techniky pro rozvoj intelektuálních dovedností.
  • 8. Konkrétní didaktika v oblasti práce s počítačem.
  • 9. Exkurze a její didaktické využití.
Literatura
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. [citováno 2024-04-23] info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Elementární technické vzdělávání jako základ perspektivního profesního uplatnění. Online. In Moderní technologie ve výuce. Brno: MSD s.r.o. Brno, Skorkovského 70a, 2007. s. 14-17. ISBN 978-80-7392-003-6. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Didaktiky v pregraduální přípravě učitelů. Online. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání : 11. výroční mezinárodní konference ČAPV : Sborník referátů [CD ROM]. Brno: PedF MU, 2003. s. 101-111, 10 s. ISBN 978-80-86633-78-7. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Online. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003. 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. [citováno 2024-04-23] info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. [citováno 2024-04-23] info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Online. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993. 50 s. ISBN 8021007648. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Písemná teoretická příprava na vyučovací hodiny. Praktická realizace cvičných mikrovýstupů.
Metody hodnocení
Zápočet - dvě písemné přípravy na konkrétní výuku, volba vhodných vyučovacích forem, metod a prostředků, vystoupení před seminární skupinou (mikrovýstup), aktivní účast na výstupech jiných studentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.