ZS1MK_CjR1 Jazykový rozbor 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je zařazen do 9. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je syntéza poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících. Studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu. Textové jednotky jsou interpretovány ve vztahu ke stylové oblasti, do níž text patří, ke komunikační situaci, v níž text vzniká, popř. ve vztahu k záměru autora textu. Rozbor vychází z textu jako celku a z jeho částí (odstavců / promluvových úseků, popř. z replik u textu dialogického) a přechází k jednotkám nižších jazykových rovin: výpovědím s větnou a souvětnou strukturou a k jednotkám lexikálním a jejich významu a gramatickým vlastnostem. The students are supposed to be able to apply knowledges of the linguistic disciplines dealing with contemporary language (orthography, morphology, phonetics, phonology, syntax, vocabulary, word-formation, stylistics) and to master of doing linguistic analysis of the texts. The units of the text shall be analysed concerning the stylish sphere of the text, the intention of the author of the texts.
Osnova
  • 1. Text. Členění textu. 2. Text v komunikační situaci. Jazykové prostředky zakotvení textu v komunikační situaci (spojky, částice, odkazovací zájmena). 3. Gramatická stránka textu. Stylistická charakteristika gramatických prostředků v textu. 4. Lexikální prostředky v textu, jejich stylistická charakteristika. Příslušnost textu ke stylové oblasti. 5. Analýza prostředky slovotvorných, jejich frekvence v textu. 6. Souvětí a věta jednoduchá. Rozbor věty jednoduché. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Využití syntaktických vztahů jako gramatických prostředků textové návaznosti. Elipsa jako prostředek textové návaznosti. 7. Bezpodměté slovesné konstrukce v češtině. Větné ekvivalenty v češtiny. Stylistická charakteristika bezpodmětých konstrukcí a větných ekvivalentů a jejich funkce v textu. 1. Text. Composition of the texts. 2. Text and communication. Language expression of the connection text with the communicative conditions (conective words, particles, anaforical pronouns). 3. Grammar of the text structures. Stylistic features of the grammatical structures in the texts. 4. Lexical items in the texts and stylistic markers of them. Text and stylish spheres. 5. Analysis of the word-formation. 6. Sentences, combined sentence and compounend sentence. Analysis of the sentence. Syntactical structures. Syntax and textual cohesion. Elipsis and the cohesion of the text. 7. Non-subjective sentences in the Czech language and stylistic markers of them.
Literatura
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen zápočtem.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.