ZS1MK_DCP Didaktika provopočátečního čtení a psaní

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice vyučování prvopočátečního čtení a psaní v primární škole. Studenti si osvojují dovednosti projektovat i realizovat výuku předmětu čtení a psaní v elementárních třídách. Rozvíjejí svou kompetenci systematické reflexe procesu výuky prvopočátečního čtení a psaní a sebereflexe vlastních postupů a postojů.
Osnova
  • 1. Vývoj písma, dějiny písma. 2. Historický vývoj metod čtení a psaní. 3. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky čtení a psaní. 4. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní. 5. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní. 6. Vědecké základy písma, tvarové skupiny. 7. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma. 8. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní. 9. Metodika výuky čtení a psaní ve 2.-5. ročníku. 10. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního čtení a psaní. 11. Jazyková příprava žáka na výuku čtení, předslabikářové období. Vyvození hlásky a písmene, úvod do čtení slabik. 12. Slabikářové a poslabikářové období. Čtení slabik, slov a vět. Automatizace čtení. 13. Hodnocení a klasifikace čtení a psaní v primární škole. Funkce, metody a formy hodnocení a klasifikace a jejich využití v primární škole. Využití alternativních forem hodnocení ve čtení a psaní. 14. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v příravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra (didaktická) jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence. 15. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alternativní pedagogiky. 16. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole.
Literatura
  • HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
  • HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
  • Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000, 196 s. ISBN 80-7178-481-8. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
  • HAVEL, Jiří. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 1998, s. 33-36. ISBN 80-85931-56-7. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal :pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994, 91 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace Typ zkoušky: ústní
Informace učitele
OTÁZKY KE ZKOUŠCE: 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole. 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti. Význam rodiny pro rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin. 3. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost. Specifika práce v 1. ročníku. Rozvoj slovní zásoby. 4. Postavení a pojetí vyučovacího předmětu čtení a psaní v osnovách programu Základní škola, Obecná škola a Národní škola (RVP ZV). 5. Vývoj písma, dějiny písma. 6. Metody výuky čtení - analytické a syntetické, metoda analyticko - syntetická. 7. Metody výuky psaní - analytické a syntetické, metoda analyticko - syntetická. 8. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky psaní a čtení. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní. Druhy úchopů. 9. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní. Uvolňovací cviky, základní pomůcky a materiály pro výuku psaní v 1. ročníku. 10. Vědecké základy písma, tvarové skupiny. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma. 11. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní. Diagnostické prověrky. 12. Obsah, cíle a metodika výuky psaní ve 2.-5. ročníku. 13. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního psaní. Dysgrafie, dysortografie. Specifika práce s levorukými žáky. 14. Jazyková příprava žáka na výuku čtení předslabikářové období. Vyvození hlásky a písmene, úvod do čtení slabik. 15. Slabikářové a poslabikářové období. Čtení slabik, slov a vět. Automatizace čtení. 16. Obsah, cíle a metodika výuky čtení ve 2.-5. ročníku. Osobnost učitele. 17. Hodnocení a klasifikace čtení v primární škole. Kvalitativní a kvantitativní znaky čtení. Problematika tichého a hlasitého čtení. 18. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady. Výzkum v oblasti rozvoje počáteční gramotnosti. 19. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního čtení. Dyslexie, diagnostické a nápravné postupy. Didaktogenní problémy výuky čtení a psaní. 20. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v přípravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra (didaktická) jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence. Literární výchova. 21. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alternativní pedagogiky. 22. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.