ZS1MK_DI2 Didaktika HV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_DI2/01: Pá 17. 2. 18:00–19:50 učebna 21, Pá 31. 3. 10:00–11:50 učebna 21, Pá 28. 4. 8:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
ZS1MK_DI1 Didaktika HV 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit rytmickou či rytmicko–melodickou partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: • zná charakteristiku nástrojů OI, dovede je funkčně využívat v propojení s písní, pohybovým prvkem i hudební teorií; • ovládá metodickou řadu pro hru na nástroje rytmické i melodické bicí; • má osvojené způsoby tvoření doprovodu k písním s využitím základních harmonických funkcí; • dovede využít hru na nástroje OI v rámci mezipředmětových vazeb; • ovládá základy hry na sopránovou zobcovou flétnu. • orientuje v problematice činností hudebně-pohybových; • dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; • má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; • dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem, • dovede hodnotit dovednosti dětí vzhledem k jejich dispozicím a možnostem.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; Hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití na I. stupni ZŠ. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova - taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (kánon).
Literatura
    doporučená literatura
  • MAZUR, P. Hudební činnosti žáků na ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostrava, 1984.
  • KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998. JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s. EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/ vícehlasá píseň/ kánon - doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či rytmicky-melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní, 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). c) 10 lidových písní (z toho 4 dvojhlasé) pro 3. a 4. ročník ZŠ, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír - transpozice 2 lidových písní o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) 5 říkadel/básniček - doprovod rytmický na elementární rytmické nástroje či pohybové ztvárnění. e) Zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. f) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/ZS1MK_DI2