ZS1MK_PDM2 Didaktika matematiky II

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/12. 12. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (přednášející)
Garance
RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět Didaktika matematiky I a seznamuje studenty s transformací odborných matematických poznatků z aritmetiky a geometrie do systému učiva matematiky jednotlivých ročníků ZŠ. Ve výuce bude prováděn podrobný rozbor jednotlivých témat školské matematiky se zřetelem ke specifickým potřebám žáků 1. stupně ZŠ. Cílem předmětu je dále vybavit studenty nezbytnými poznatky, dovednostmi a návyky potřebnými k výuce aritmetiky, algebry a geometrie na 1. stupni základní školy a metodickými postupy v matematice v různých fázích edukačního procesu, včetně alternativních přístupů ke vzdělávání z hlediska matematiky.
Osnova
  • Numerace v oboru přirozených čísel. Operace s přirozenými čísly a jejich vlastnosti. Racionální čísla. Numerace v oboru desetinných čísel. Operace s desetinnými čísly. Funkce a rozvoj funkčního myšlení. Rozvoj kombinačního myšlení. Elementy teorie grafů, prvky matematické statistiky a jejich vhodné využití v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Aplikace učiva matematiky, řešení slovních úloh a vytváření projektů. Zavádění základních geometrických pojmů, různé možnosti přístupů. Rozvíjení geometrické a prostorové představivosti u žáků 1. stupně. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. . Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Metodika řešení slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.