ZS1MK_PSPs Poradenská a školní psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
4. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl programu: poskytnout utříděný přehled o jednotlivých kategoriích a tématech poradenské psychologie a školní psychologie,které jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog.
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.
Osnova
  • Vztah poradenské psychologie a školní psychologie k jiným psychologickým disciplínám, speciální pedagogice, medicínským a právním oborům. Poruchy somatického a psychického vývoje. Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání. Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii. Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poruchy aktivity a pozornosti. Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti. Psychopatologie dospívání. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní do-cházku v běžném termínu. Laterální preference jako problém poradenský Psychologická péče o děti školního věku Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982). Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících). Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi. Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace. Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání. Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
Metody hodnocení
Přednášky. Požadavky k zápočtu: vypracování seminární práce, znalost povinné literatury ověřená examinátorem ústně při odevzdání seminární práce.
Seminární práce: úvaha na téma „Faktory ovlivňující školní výkon žáka základní školy“ nebo „Faktory ovlivňující školní výkon studenta střední školy“. Rozsah 3 strany na PC. Uveďte případně citovanou literaturu.
Informace učitele
Náprava čtení a psaní. ( studijní materiál) Faktory ovlivňující školní výkon (studijní materiál) Fáze prožívání rodičů (studijní materiál)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.