ZS1MK_RZT2 Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_RZT2/01: Pá 12. 10. 10:00–11:50 učebna 37, Pá 2. 11. 10:00–11:50 učebna 37, Pá 30. 11. 10:00–11:50 učebna 37, Pá 14. 12. 10:00–11:50 učebna 37, L. Mužíková
Předpoklady
ZS1MK_RZT1 Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na Teorii a didaktiku výchovy ke zdraví 1 a formou konzultací přispívá k didaktické přípravě učitelů 1. stupně ZŠ na témata člověk a zdraví. Cílem předmětu je aplikovat teoretické vědomosti o problematice ochrany a podpory zdraví do didaktické a praktické roviny. Důraz je kladen na konkrétní využití praktických dovedností ve školním i mimoškolním prostředí.
Osnova
  • 1. Člověk a zdraví – vymezení tematiky v aktuálních školských dokumentech, praktická aplikace v ŠVP, učebnicích a dalším didaktickém aparátu. 2. Metody a možnosti výchovy ke zdraví. Výchova ke zdraví v každodenní praxi učitele. (Školská legislativa týkající se ochrany a podpory zdraví.) 3. Didaktická transformace následujících témat (plně koresponduje s RVP ZV - vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, tematický celek Člověk a jeho zdraví) - Lidské tělo - První pomoc - Péče o zdraví - Výživa a zdraví (vč.přípravy pokrmů dle v.o. Člověk a svět práce) - Základy rodinné a sexuální výchovy - Návykové látky a zdraví, návykové chování - Osobní bezpečí - Situace hromadného ohrožení 4. Aktuální programy podpory zdraví ve školním prostředí. Příprava školních a třídních projektů. 5. Minimální preventivní program prevence sociálně patologických jevů pro školy, úloha školních metodiků prevence na 1. stupni ZŠ. 6. Poradenská činnost mimoškolních organizací, poradenská a vzdělávací centra.
Literatura
  • www.rvp.cz
  • REISSMANNOVÁ, Jitka a Marie NEJEDLÁ. Program Škola podporující zdraví - úvod. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie, 2015, 104 s. ISBN 978-80-7422-406-5. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
  • MUŽÍK, Vladislav, Leona MUŽÍKOVÁ a Hana DVOŘÁKOVÁ. Pohyb a výživa. Šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-7481-069-5. info
  • Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, [106] s. ISBN 9788085047479. info
  • Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, 153 s. ISBN 9788085047493. info
  • Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : výchova ke zdraví : mezinárodní zkušenosti. Edited by Evžen Řehulka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 426 s. ISBN 9788021054516. info
  • MUŽÍKOVÁ, Leona. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 141 s. ISBN 978-80-210-5328-1. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví 21. Výchova ke zdraví: souvislosti a inspirace. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS, 2010, 400 s. ISBN 978-80-210-5366-3. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví : zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vydání 1. Praha: Grada, 2009, 291 stran. ISBN 9788024727158. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou konzultací, vyžaduje aktivní zapojení studentů. Studenti na konzultacích mimo jiné prezentují projektový úkol a podílejí se na hodnocení projektů ostatních studentů.
Metody hodnocení
Prezentace a obhajoba projektového úkolu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.