ZS1MP_AOP Aktuální otázky pedagogiky (reflexe praxe)

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Po 15:15–16:55 učebna 35
Předpoklady
Základy pedagogiky I,II a seminář Školní pedagogika I,II a seminář
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je konečná syntéza profesionálních, teoretických i praktických kompetencí učitele, založených během studia na pedagogické fakultě. Obsahuje výběr problematiky, který je dán aktuálními okolnostmi vývoje české školy a pedagogiky, případně může reagovat na aktuální požadavky studentů, které vyplynuly z rozvoje jejich odborných zájmů, ovlivněných absolvovanou souvislou praxí či studiem odborné literatury. Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni: - reflektovat průběh a výsledky své profesionální praxe - konzultovat odborné problémy praxe s lektory-supervizory v individuálních i skupinových formách supervize - na základě seznámení se s technikami supervizí a reflektivní praxe rozvíjet formy kolegiální podpory a spolupráci s kolegy ve své budoucí profesi.
Osnova
  • Konzultace reflektující průběh souvislých pedagogických praxí jsou vedeny pedagogem a psychologem za účasti učitelů odborných kateder, fakultních cvičných učitelů, odborníků z praxe apod. Obsah předmětů se odvíjí od aktuálních podnětů především samotných posluchačů, ale také učitelů z fakulty a fakultních cvičných učitelů. Témata: Spolupráce v pedagogických týmech. Tvorba ŠVP. Projektování v práci učitelů. Násilí páchané dětmi a na dětech. Agresivita a šikana ve škole. Problematika spolupráce učitele s rodiči. Výchovná práce ve třídě, řešení kázeňských problémů. Videotréning jako nástroj profesionální sebereflexe. Atd. Reflexe praxe: 1. Pojmy reflexe, supervize, profesionální rozvoj (mentoring, tutoring atd.) 2. Techniky pro reflektivní a supervizí práci (analytické a dg. nástroje, pozorovací schémata, techniky dotazování, apod.). 3. Praktická část: reflektivní práce na jednotlivých kauzách Pojetí předmětu směřuje ke tříbení postojů studenta k edukační realitě a posiluje možnost vytvoření prvotního pojetí výuky už v průběhu pregraduální přípravy.
Literatura
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: STROM Praha, 1999, 78 s. ISBN 80-86106-07-1. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
  • Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Edited by Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 133 s. ISBN 8085931478. info
  • Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997, 96 s. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy [Svobodová, 1996]. 2., doplněné vyd. Brno: Paido, 1996, 112 s. : i. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • FRIEDL, Arnošt. Školské zákony :komentář. Vyd. 1. Praha: Eurounion, 1996, 320 s. ISBN 80-85858-42-8. info
  • HRABAL, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 156 s. info
Výukové metody
přednášky, besedy, diskuse
Metody hodnocení
Typ ukončení: zápočet; úkol: uspořádat materiály pro reprezentační portfolio, které je součástí SZZ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011.