ZS1MP_IVPV Inkluzivní vzdělávání v primární škole v kontextu zemí Visegrádu

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Olga Kusá (přednášející)
Mgr. Monika Zemská, DiS., Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_IVPV/01: St 16:40–18:20 učebna 37, J. Havel, O. Kusá, M. Zemská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, v souladu s požadavkem inkluzivního vzdělávání, připravit studenty na práci se žáky s rozmanitými vzdělávacími předpoklady, potřebami a schopnostmi a vést je k vytváření vhodných podmínek i strategií výuky pro jejich vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V předmětu bude důsledně propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenty znalostmi, ale i dovednostmi práce s heterogenní populací žáků. Zároveň bude studentům obohacen přehled této problematiky o zkušenosti ze zemí V4. Výstupy: • Studenti se seznámí s teoretickým konceptem inkluzivního vzdělávání, jeho hodnotami a principy. • Studenti se seznámí s legislativními opatřeními, a strategií státu pro rozvoj inkluze ve vzdělávání a s mezinárodní situací v zemích V4. • Seznámí se s modelem kvality inkluzivní školy – tedy možnými oblastmi a dimenzemi rozvoje kvality inkluze ve škole. • Teoretická východiska uplatní při tvorbě vhodných strategií výuky a jejich implementaci v praxi na souvislé pedagogické praxi (propojení teorie s praxí). • Principy inkluze uplatní při plánování výuky, a volbě vhodných strategií výuky pro cílovou skupinu žáků, uvědomí si mezinárodní zkušenosti a přístupy k aplikaci inkluzivního vzdělávání.
Osnova
  • 1. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání • filozofická a historicko-pedagogická východiska • legislativně-právní rámec; od ústavního pořádku k vyhláškám • argumentační platformy a rámce • současná situace v ČR a v zemích V4; 2. Paradigma inkluzivního vzdělávání v kontextu V4 • hodnotový přístup k inkluzivnímu vzdělávání, principy inkluzivního vzdělávání • základní pojmy: inkluze, integrace, heterogenita, individualizace, diferenciace… • změna v chápání funkce školy/třídy a postavení učitele ve škole/třídě • třída – heterogenní společenství žáků, rozmanitost a její přijetí – práce s diverzitou; 3. Inkluzivní škola a její kvalita (pojetí v ČR a v ostatních zemích V4) • kvalita inkluze ve škole, její systémové pojetí • kontextové faktory inkluzivního vzdělávání • interní a externí spolupráce školy (spolupracující subjekty jako pomoc při rozvoji inkluzivního prostředí) • podmínky inkluzivního vzdělávání • organizační • materiální • personální • obsahové (adaptace kurikula do praxe školy/třídy); 4. Edukace v inkluzivní škole/třídě • základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků, uplatnění principů v praxi • diagnostika vzdělávacích potřeb žáků, speciální vzdělávací potřeby • plánování edukačního procesu • řízení edukačního procesu • strategie výchovy a vzdělávání v heterogenním kolektivu; 5. Inkluzivní vzdělávání v zemích V4 (situace a inspirativní praxe ze Slovenska); 6. Inkluzivní vzdělávání v zemích V4 (situace a inspirativní praxe z Maďarska); 7. Návštěva školy vynikající na poli aplikace inkluzivních principů; 8. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (spolupráce pedagoga a asistenta ve třídě); 9. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (rozmanité složení třídního kolektivu); 10. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (spolupráce s ostatními učiteli); 11. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (komunikace s rodinou); 12. Reflexe kurzu a kolokvium.
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jiří HAVEL a Hana FILOVÁ. Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 118 s. ISBN 978-80-210-5779-1. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • HAVEL, Jiří a Hana FILOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 321 s. ISBN 978-80-7315-202-4. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Specifika realizace inkluzivní edukace v České republice. In Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, s.r.o., 2010, s. 169-182. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-679-7. info
  • HAVEL, Jiří, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Hana FILOVÁ. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 99 s. Pd 21/09-02/58. ISBN 978-80-210-4948-2. info
Výukové metody
ddiskuse, domácí úkoly, přednášky, zadané vlastní studium literatury, exkurze
Metody hodnocení
Typ ukončení: prezentace portfolia (reflexe inkluzivní praxe), kolokvium
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.