ZS1MP_LDLS Seminář z didaktiky literární výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V seminářích je dále rozvíjena a konkretizována problematika předmětu nastíněná v přednáškách předchozího semestru.
Osnova
  • 1. Současné čítanky a další didaktické materiály. Koncepce čítanek, obsah, didaktická vybavenost, charakter řídícího aparátu, řešení metodických příruček atd. 2. Literárněvýchovná (didaktická) interpretace uměleckého textu - práce s poezií, práce s prozaickými žánry v hodinách literární výchovy (aplikace základních interpretačních metod). 3. Zvláštnosti práce s dramatickým, uměleckonaučným a naučným textem. 4. Náplň a postupy realizace literárně estetických činností (ve vazbě na konkrétní texty) - činnosti reprodukční (reprodukce, dětský přednes, dialogizace, dramatizace), produkční (tvořivé; prvky tvořivé dramatiky, tvořivá práce s literární postavou, kompozicí, prvky tvořivého psaní). 5. Práce s ilustrací v literární výchově; ilustrátoři dětských knih. 6. Časopisy pro děti - možnosti práce s nimi v literární výchově. Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty, rozvíjení dovednosti aplikace základních i alternativních výukových metod, simulace konkrétních výukových situací, mikrovýstupy.
Literatura
  • Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj die'taťa. Bratislava: Litera, 1998.
  • Čítanky a další didaktické texty pro primární školu - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 s. ISBN 80-210-3327-4. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.