ZS1MP_LDLS Seminář z didaktiky literární výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_LDLS/01: Po 14:35–15:20 učebna 11
ZS1MP_LDLS/02: Po 18:00–18:45 učebna 54
ZS1MP_LDLS/03: Po 16:20–17:05 učebna 10
ZS1MP_LDLS/04: Út 17:10–17:55 učebna 54
ZS1MP_LDLS/05: Út 18:00–18:45 učebna 54
ZS1MP_LDLS/06: Út 18:50–19:35 učebna 54
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V seminářích je dále rozvíjena a konkretizována problematika předmětu nastíněná v přednáškách předchozího semestru.
Osnova
  • 1. Současné čítanky a další didaktické materiály. Koncepce čítanek, obsah, didaktická vybavenost, charakter řídícího aparátu, řešení metodických příruček atd. Adaptace učebních materiálů na konkrétní vzdělávací strategii předmětu, koncipování vlastních učebních materiálů. 2. Literárněvýchovná (didaktická) interpretace uměleckého textu - práce s poezií, práce s prozaickými žánry v hodinách literární výchovy (aplikace základních interpretačních metod). 3. Zvláštnosti práce s dramatickým, uměleckonaučným a naučným textem. Práce s informacemi a informačními zdroji. 4. Náplň a postupy realizace literárně estetických činností (ve vazbě na konkrétní texty) - činnosti reprodukční (reprodukce, dětský přednes, dialogizace, dramatizace), produkční (tvořivé; prvky tvořivé dramatiky, tvořivá práce s literární postavou, kompozicí, prvky tvořivého psaní). 5. Práce s ilustrací v literární výchově; ilustrátoři dětských knih. 6. Časopisy pro děti - možnosti práce s nimi v literární výchově. Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty, rozvíjení dovednosti aplikace základních i alternativních výukových metod, simulace konkrétních výukových situací, mikrovýstupy.
Literatura
  • Čítanky a další didaktické texty pro primární školu - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN.
  • Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj die'taťa. Bratislava: Litera, 1998.
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 s. ISBN 80-210-3327-4. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky ke zkoušce: zpracování vzorové přípravy na hodinu literární výchovy ve 4. nebo 5. ročníku ZŠ; znalost teorie didaktiky literární výchovy dle zadaných okruhů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.