ZS1MP_PDP3 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 3

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Předpoklady
Studenti musí mít před nástupem zajištěno platné očkování proti tetanu!
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem SP je: - kontaktní výuka v terénu s přírodninami a situační učení studentů, kteří na základě praktické a heuristické výuky na principu sebereflexe, aktivizujících metod a forem vzdělávání, dosáhnou sjednocení požadované úrovně vědomostí (klíčových v základním vzdělávání pro pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV) a propojení s průřezovými tématy ( především environmentální výchova), důležitých pro pochopení souvislostí uvedeného oboru s principy udržitelného života, rozvoje (TUR) a zdraví - nedílnou součástí je rozvoj dovedností poznávacích (pozorování, pokus a diskuze v terénu), pracovních (praktické činnosti), sociální komunikace a jednání (týmová spolupráce, řízení, organizace a úvod k postupnému osvojování profesních návyků a dovedností pro práci asistenta učitele i učitele s žáky v terénu ) - důležitá je i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně. Nejdůležitější je vytvoření kladného postoje k biologickému hospodaření v krajině (umět využívat školní zahradu nebo terén okolí školy), k péči a ochraně zvířat, k vytváření podmínek prevence proti vzniku fobií z přírody u dětí, jako základ ochrany zdravé přírody - základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti.
Osnova
  • 1. Pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV jako obor environmentálního vzdělávání pro TUR, život a zdraví. Úloha pedagogických pracovníků v základním vzdělávání. 2. Pěstitelské práce dle RVP ZV, biologické hospodaření, školní biotopová zahrada, bezpečnost práce. 3. Chovatelství dle RVP ZV, podmínky v základním vzdělávání, bezpečnost práce. 4. „Škola hrou“ aneb kontaktní výuka pro environmentální vzdělávání a výchovu. 5. Biologické hospodaření a prvky permakultury, biotopová školní zahrada a možnosti chovů v základním vzdělávání. 6. „Jak na to“ – situační učení a skupinové vytváření podmínek pro aktivizující výuku. 7. „Kde to dělají dobře“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 8. „Máme rádi zvířata“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 9. „Den pro Zemi 1“ – příprava a realizace skupinových seminárních prací 10. „Den pro Zemi 2“ – prezentace a analýza skupinových seminárních prací, reflexe, závěr
Literatura
  • The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi.
  • KLIKOVÁ, Gabriela a Zuzana PAVELKOVÁ. Pěstujeme bylinky. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 110 s. ISBN 9788024719023. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
  • NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
  • KLIKOVÁ, Gabriela. Biozahrada. 1. vyd. Praha: Zemědělské nakladatelství Brázda, 1992, 383 s. info
Výukové metody
Praktické činnosti v terénu střediska "Kejbaly", diskuse ve výuce, domácí úkoly, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti. Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu.
Metody hodnocení
Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu je ukončena zápočtem za aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu výuky, skupinovou práci Den Země. Hodnocení prostřednictvím portfolia.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět již není vypisován.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/ZS1MP_PDP3