Ze0042 Seminář z didaktiky geografie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ze0042/01: Po 13:00–14:40 učebna 5a, E. Hofmann
Ze0042/02: Út 13:55–15:35 učebna 5a, E. Hofmann
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních dovedností společného základu z pedagogiky a psychologie doplňujících teoretické znalosti získané v odborných předmětech. U studentů budou rozvíjeny především klíčové kompetence učitele, které uplatní při výukové praxi na školách. Naučí se plánovat, připravovat a vést výuku z geografie.
Osnova
  • - Proč učit didaktiku geografie, proč učit geografii? - Geografické vzdělávání či vzdělávání geografií? - Struktura geografického vzdělávání - geografické kurikulum - Rozvíjení a využívání různých zdrojů pro výuku geografie - Žák a učení v geografii - Hodnocení žákova učení a jeho kvalita - Metody vyučování geografie - Organizační formy výuky geografie - Od geografického kurikula k vyučovací hodině
Literatura
    povinná literatura
  • Náhradní obsah: Hofmann, Eduard. Cíle geografického vzdělávání v ŠVP v kontextu s cíly RVP. In. Maňák,J. – Janík,T. (ed.) Problémy kurikula základní školy. PdF MU, Brno 2006, 285-293 s.
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti učitele. In Rozvíjení dovedností učitele. Praha: Portál, 1996, s. 6-10. ISBN 80-7178-022-7. info
  • ŠUPKA, Jan, Eduard HOFMANN a Alois MATOUŠEK. Didaktika geografie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1994, 59 s. ISBN 802101010X. info
  • ŠUPKA, Jan a Eduard HOFMANN. Didaktika geografie. Edited by Jaromír Rux. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 104 s. ISBN 8021005726. info
    doporučená literatura
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
    neurčeno
  • LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 1st pub. London: Routledge, 2000, xxiii, 479. ISBN 0415156769. info
Výukové metody
Přednášky, cvičení, hraní rolí, prezentace, skupinová diskuse.
Metody hodnocení
Samostatné výstupy, odevzdání cvičení, prezentace, cvičení je ukončeno zápočtem.
Informace učitele
Podrobné informace ve studijních materiálech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.