Ze0113 Geografie obyvatelstva a sídel

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 12:00–12:50 učebna 1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Ze0113/01: Út 12:00–12:50 učebna 24, D. Mísařová
Ze0113/02: St 13:00–13:50 učebna 35, D. Mísařová
Předpoklady
- Základní znalost pojmů z demografie, geodemografie a základů sociální geografie. - Umět pracovat s vybraným školním atlasem světa a s atlasem České republiky. - Práce na počítači s programy ArcGIS, excel, word a webovými prohlížeči.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako souhrn dvou samostatných disciplín humánní geografie – geografie obyvatelstva a geografie sídel. Geografie obyvatelstva je první z poddisciplín socioekonomické geografie a slouží k poznání rozmístění obyvatelstva a sídel ve složitém geografickém prostoru. Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice prostorového rozmístění obyvatelstva a sídel na Zemi, včetně základů demografie. Důležité je i vytvoření základního kladného postoje k formování multikulturní evropské společnosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - použít získané informace v předmětech regionální geografie světadílů - interpretovat vědomosti pomocí analytického myšlení - vysvětlit základní přístupy ke strukturaci obyvatelstva světa.
Osnova
  • Geografie obyvatelstva: 1. Geografie obyvatelstva, předmět studia, metody výzkumu, literatura. 2. Počet obyvatelstva, rozmístění, hustota zalidnění. Vývoj počtu obyvatelstva, projekce, prognózy vývoje počtu obyvatelstva. 3. Dynamika obyvatelstva, populační procesy. 4. Přirozená reprodukce obyvatelstva (základní demografické charakteristiky, globální problémy populačního vývoje, populační teorie a zákony, populační politika). 5. Migrace a ostatní formy prostorové mobility obyvatelstva (hlavní směry stěhování v ČR, hlavní rysy mezinárodní migrace, migrační motivace, územní mobilita jako regionálnětvorný proces). 6. Demografická revoluce, demografická regionalizace. 7. Analýza populační základny, struktura obyvatelstva. 8. Populační teorie, populační politika, populační zákony. 9. Globální problémy obyvatelstva, člověk jako tvůrce a spotřebitel materiálních hodnot. Geografie sídel: 10. Geografie sídel, předmět studia, metody výzkumu, literatura. 11. Utváření sídelních jednotek a sídel v čase a prostoru. 12. Městské osídlení, vznik a vývoj měst, definice a pojmové vymezení města, funkce a zázemí měst. 13. Venkovské osídlení, vymezení venkovských sídel, fyziognomie venkovských sídel, geneticko-morfologická a funkční klasifikace. Sídla přechodného charakteru. Sylabus cvičení: Během kurzu studenti zpracovávají 4 (5) cvičení. Obsah cvičení je následující: 1. Zdroje informací, metody statistického vyhodnocování vstupních dat. Statistické ročenky České republiky, internetové informace. Porovnávání statistických údajů o počtu obyvatel na lokální, regionální a národní úrovni. Výstup –> soubor excel. 2. Demografická charakteristika místa bydliště. Zpracování statistických dat o místě bydliště pomocí metody benchmarkingu, tj. srovnávání dat s ostatními sídly v okolí místa bydliště a vyvozování závěrů. Výstup –> soubor excel s datovou základnou a grafickou částí. 3. Koncentrace obyvatelstva v území. Lorenzova křivka, giniho koeficient a index heterogenity. Výstup –> soubor excel a kartogram zpracovaný v programu ArcGIS 10.4. 4. Geografie vybraného sídla. Sídelní charakteristika místa bydliště. Určení morfologické a fyzické struktury místa bydliště. Analýza strategických koncepčních dokumentů v místě bydliště. Výstup –> soubor word. Alternativní cvičení: 5. Demografické charakteristiky. Struktura obyvatelstva podle vybraných charakteristik. Výstup –> soubor word.
Literatura
    povinná literatura
  • KUNC, Josef, Václav TOUŠEK, Jiří VYSTOUPIL, Petr DANĚK, Pavel KLAPKA, Ondřej MULÍČEK, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk SZCZYRBA, Michal VANČURA, Antonín VĚŽNÍK, Milan VITURKA a Petr TONEV. Ekonomická a sociální geografie. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. 411 s. učebnice vysokých škol. ISBN 978-80-7380-114-4. 2008. info
  • ŠOTKOVSKÝ, Ivan. Úvod do studia demografie. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. 158 s. ISBN 8070783273. 1996. info
  • KAŠPAROVÁ, Ludmila a Milan PŮČEK. Kohezní politika: osídlení v České republice : partnerství měst a venkova. Vyd. 1. Brno: Ústav územního rozvoje. 91 s. ISBN 9788090392878. 2009. info
    doporučená literatura
  • BAŠOVSKÝ, Oliver a Jozef MLÁDEK. Geografia obyvatel'stva a sídiel. 2. nezm. vyd. Bratislava: Universita Komenského. 221 s. ISBN 8022300268. 1989. info
  • CHALUPA, Petr a Zdeňka TARABOVÁ. Vybrané kapitoly z demografie : (pro semináře a cvičení). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 61 s. ISBN 802100343X. 1991. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou přednášek (1 hod. týdně) - teoretické přípravy ze základní demografické a sídelní terminologie. Součástí předmětu jsou také cvičení v rozsahu 1 hod. týdně.
Metody hodnocení
Zakončení - písemná zkouška v rozsahu zadané literatury a přednášek a vypracování a předložení cvičení.
Informace učitele
Využití v kurikulu Základní školy Předmět spadá primárně do vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“, vzdělávací obor „Zeměpis“. Předmět se týká očekávaných výstupů tematického celku a) místo, kde žijeme, b) lidé kolem nás, c) člověk ve společnosti, d) člověk stát a hospodářství, e) geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie, f) přírodní obraz Země, g) regiony světa a h) Česká republika. Průřezová témata: osobností a sociální výchova, environmentální vzdělávání, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Mezipředmětové vazby: dějepis, přírodopis, občanská výchova
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020.