Ze0170 Regionální geografie světa 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ze0170/01: Po 8:00–9:50 učebna 6, kromě Po 24. 10., H. Svobodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je podat představu makroregionech světa jako fungujících systémech regionálních celků různé dimenze a hierarchického zařazení na bázi přírodních a jim odpovídajících hospodářských a sociálních parametrů. Studenti mají v regionální geografii těchto světadílů projevit umění skládat dílčí komponentní informace a faktické lokalizované informace zařazovat do jejich kontextu.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - Vysvětlit základní přístupy k regionalizaci makroregionu. - Použít získané informace z dílčích předmětů SG a FG a vysvětlit jejich integrovaný vliv na vlastnosti regionu. - Interpretovat vědomosti pomocí analytického a prostorového myšlení. - Popsat vliv přírodních podmínek na prostorové rozmístění obyvatelstva a ekonomické aktivity. - Student doloží znalosti o přírodních podmínkách, historickém vývoji a rozmístění ekonomických aktivit pomocí atlasu světa. - Zhodnotit formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV ve vztahu k regionální geografii.
Osnova
  • 1. Přístupy regionální geografie k vymezení světových makroregionů. Základní charakteristika kontinentu, relativní, absolutní poloha a regionalizace kontinentu. 2. Geologie, geomorfologické podmínky. Klimatické a hydrologické podmínky. 3. Biogeografie, přírodní regiony a ochrana přírody. 4. Historický vývoj kontinentu – kolonizační procesy. 5. Prostorové rozmístění obyvatelstva. 6. Urbanizační procesy. 7. Rozmístění hospodářských aktivit. 8. Historie a současnost konfliktů. V případě konceptuální výuku student využívá pro nastudování výše uvedeného povinnou literaturu předmětu. Témata pro konceptuální výuku se mění každý rok podle aktuálního dění - upřesněno je na počátku semestru.
Literatura
    povinná literatura
  • ANDĚL, Jiří, Ivan BIČÍK a Jan D. BLÁHA. Makroregiony světa : nová regionální geografie. Vydání první. Praha: Karolinum, 2019, 326 stran. ISBN 9788024642734. info
  • Školní atlas světa. Edited by Jan Ptáček. 3. vyd. Praha: Kartografie Praha, 2011, 1 atlas. ISBN 9788073930745. info
Výukové metody
seminář, skupinová diskuze
Metody hodnocení
Student by měl být schopen prezentovat své znalosti o regionech světa jako systémech regionálních jednotek v různých rozměrech a hierarchického zařazení na bázi přírodních a příslušných ekonomických a sociálních parametrů. Student prokazuje schopnost sestavit dílčí komponentní informace a faktické umístěné informace a dát je do souvislostí v rámci konceptuálně pojaté výuky. Hodnocena je aktivní účast na seminářích - příprava 10 otázek do multimediálního testu (MMT) ve skupině a prezentace konkrétního tématu pro výuku. Dosažené skóre z MMT: 60 %, v případě nižšího skóre extra 10 otázek MMT (skóre 60 %) a test znalostí z povinné literatury (12 otázek po 1 bodu, min. 7,0 bodu).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.