Ze2BP_PSC5 Přírodní složky krajiny

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Rozvrh
Po 16:10–16:55 učebna 5a
Předpoklady
Student musí ovládat základní pojmy z oblasti jednotlivých přírodních složek prostředí (geologie, geomorfologie, klimatologie, meteorologie, hydrologie, pedologie a biologie) a mít rámcovou představu o vzájemném působení těchto složek na sebe v systému ŽP v území.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání celostního chápání okolního prostředí jako integrovaného systému založeného na přírodních složkách krajiny. Součástí záměru je navození povědomí o vzájemné spojitosti všech složek, včetně jejich přírodní i antropogenní dynamiky a evoluce, resp. změn. Odraz ve společenské praxe může být reprezentován správným rozhodováním za mimořádných situací.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Ovzduší a jeho vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jeho antropogenního ovlivňování.
  • 2. Vodstvo a jeho vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jeho antropogenního ovlivňování.
  • 3. Litosféra s reliéfem a jejich vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jejich antropogenního ovlivňování.
  • 4. Půda a její vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jejího antropogenního ovlivňování.
  • 5. Biota a její vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jejího antropogenního ovlivňování.
  • 6. Krajinné syntézy a krajinné plánování – úvod do problematiky, didaktická transformace, využití v běžném životě.
  • 7. Role učitele zeměpisu při rozhodování v místní krajině.
Metody hodnocení
Výuka probíhá dominantně formou samostudia a individuální práce studenta. Bezprostřední účast učitele spočívá v poskytování pravidelných a mimořádných konzultací. Studenti zpracovávají přidělené téma do podoby samostatné ročníkové práce. Na základě jejího úspěšného přijetí je udělován zápočet.
Navazující předměty
Informace učitele
RUBÍN, Josef, et al. Atlas skalních, zemních a půdních tvarů. Praha:Academia, 1986, 388 s.
DEMEK, Jaromír, QUITT, Evžen, RAUŠER, Jaroslav. Úvod do fyzické geografie. Praha: Academia, 1976, 404 s.
HRNČIAROVÁ, Tatiana. Ekologická optimalizácia poľnohospodárskej krajiny. Bratislava: Veda, 2001, 133 s.
HORNÍK, Stanislav, et al. Fyzická geografie II. Praha: SPN, 1986, 319 s.
BUCHAR, Jan. Zoogeografie. Praha: SPN, 1983, 199 s.
HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. Praha: SPN, 1983, 220 s.
DRDOŠ, Ján, edit. Landscape Synthesis. Geoecological Foundations of the Complex Landscape Management. Bratislava: Veda, 1983, 252 s.
IZAKOVIČOVÁ, Z., MIKLÓS, Ladislav, DRDOŠ, Ján. Krajinnoekologické podmienky trvalo udržateľného rozvoja. Veda, Bratislava: Veda, 1977, 186 s.
LÖW, Jiří, et al. Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability. Metodika pro zpracování dokumentace. Brno: Nakladatelství Doplněk, 1995, 124 s.
JŮVA, Karel, ZACHAR, Dušan, et al. Tvorba krajiny ČSSR z hlediska zemědělství a lesnictví. Praha: Academia, 1981, 592 s.
JŮVA, Karel, HRABAL, Antonín, TLAPÁK, Václav. Ochrana půdy, vegetace, vod a ovzduší. Praha: SZN, 1977, 180 s.
JŮVA, Karel, KLEČKA, Antonín, ZACHAR, Dušan, et al. Ochrana krajiny ČSSR z hlediska zemědělství a lesnictví. Praha: Academia, 1981, 568 s.
MEZERA, Alois, et al. Tvorba a ochrana krajiny. Praha: SZN, 1979, 476 s.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009.