Ze2BP_PSC5 Přírodní složky krajiny

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Předpoklady
Student musí ovládat základní pojmy z oblasti jednotlivých přírodních složek prostředí (geologie, geomorfologie, klimatologie, meteorologie, hydrologie, pedologie a biologie), mít rámcovou představu o vzájemném působení těchto složek na sebe v systému ŽP v území a škodlivých procesech s nimi v krajině spojených.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání celostního chápání okolního prostředí jako integrovaného systému založeného na přírodních složkách krajiny. Součástí záměru je navození povědomí o vzájemné spojitosti všech složek, včetně jejich přírodní i antropogenní dynamiky a evoluce, resp. změn. Odraz ve společenské praxe může být reprezentován správným rozhodováním za mimořádných situací. Úkolem předmětu je tak uvést studenty do problematiky škodlivých (pro člověka) přírodních procesů vázaných na jednotlivé přírodní složky krajiny. Student by pak měl být schopen na základě komponentních map přírodních složek vytipovat a rámcově hodnotit výskyt řady přírodních rizik v reálné krajině.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Ovzduší a jeho vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jeho antropogenního ovlivňování.
  • 2. Vodstvo a jeho vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jeho antropogenního ovlivňování.
  • 3. Litosféra s reliéfem a jejich vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jejich antropogenního ovlivňování.
  • 4. Půda a její vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jejího antropogenního ovlivňování.
  • 5. Biota a její vazby na ostatní složky krajiny. Vybrané aspekty jejího antropogenního ovlivňování.
  • 6. Krajinné syntézy a krajinné plánování – úvod do problematiky, didaktická transformace, využití v běžném životě.
  • 7. Role učitele zeměpisu při rozhodování v místní krajině.
  • 8. Pojem přírodních rizik, hazardů, katastrof.
  • 9. Klasifikace přírodních rizik z různých hledisek.
  • 10. Eroze půdy.
  • 11. Sesuvy.
  • 12. Skalní řícení.
  • 13. Povodně.
  • 14. Laviny.
  • 15. Sucho.
  • 16. Požáry.
Literatura
  • Hory a nížiny (Variant.) : Zeměpisný lexikon České socialistické republiky. [D. 2], Hory a nížiny. Edited by Jaromír Demek. info
  • ZAPLETAL, L. Úvod do antropogenní geomorfologie. Olomouc: Učební texty Palackého univerzity Olomouc, 1969. info
  • MÁČKA, Zdeněk. Reliéf. In Vybrané přírodní extrémy a jejich dopady na Moravě a ve Slezsku. Brno - Praha - Ostrava: Masarykova univerzita - Český hydrometeorologický ústav - Ústav geoniky AV ČR, v.v.i., 2007, s. 29 - 44. publikační výstup projektu GA205/03/0211. ISBN 978-80-210-4173-8. info
  • HAVRLANT, Miroslav. Biogeografie Československa. Vyd. 1. V Ostravě: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1979, 117 s. info
  • BUZEK, Ladislav a Miroslav HAVRLANT. Základy geomorfologie a biogeografie. 1. vyd. V Ostravě: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1977, 289 s. info
  • CZUDEK, Tadeáš. Reliéf Moravy a Slezska v kvartéru. Tišnov: Sursum, 1997, 213 s. ISBN 80-85799-27-8. info
  • DEMEK, Jaromír. Geomorfologie českých zemí. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1965, 335 s. info
  • DEMEK, Jaromír. Obecná geomorfologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1987, 476 s. URL info
  • HYNEK, Alois. Pedogeografie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s. URL info
  • ZEMAN, Antonín a Jaromír DEMEK. Kvartér : geologie a geomorfologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 192 s. info
  • KARÁSEK, Jaromír. Základy obecné geomorfologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001, 216 s. Učební texty. ISBN 80-210-2567-0. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá dominantně formou samostudia a individuální práce studenta. Bezprostřední účast učitele spočívá v poskytování pravidelných a mimořádných konzultací. Studenti zpracovávají přidělené téma do podoby samostatné ročníkové práce. Na základě jejího úspěšného přijetí je udělován zápočet.
Navazující předměty
Informace učitele
Témata se nesmí v jednom i mezi ročníky opakovat. Lze řešit cestou týmové práce max. 2 osob na jednom tématu.
Literatura:
RUBÍN, Josef, et al. Atlas skalních, zemních a půdních tvarů. Praha:Academia, 1986, 388 s.
DEMEK, Jaromír, QUITT, Evžen, RAUŠER, Jaroslav. Úvod do fyzické geografie. Praha: Academia, 1976, 404 s.
HRNČIAROVÁ, Tatiana. Ekologická optimalizácia poľnohospodárskej krajiny. Bratislava: Veda, 2001, 133 s.
HORNÍK, Stanislav, et al. Fyzická geografie II. Praha: SPN, 1986, 319 s.
BUCHAR, Jan. Zoogeografie. Praha: SPN, 1983, 199 s.
HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. Praha: SPN, 1983, 220 s.
DRDOŠ, Ján, edit. Landscape Synthesis. Geoecological Foundations of the Complex Landscape Management. Bratislava: Veda, 1983, 252 s.
IZAKOVIČOVÁ, Z., MIKLÓS, Ladislav, DRDOŠ, Ján. Krajinnoekologické podmienky trvalo udržateľného rozvoja. Veda, Bratislava: Veda, 1977, 186 s.
LÖW, Jiří, et al. Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability. Metodika pro zpracování dokumentace. Brno: Nakladatelství Doplněk, 1995, 124 s.
JŮVA, Karel, ZACHAR, Dušan, et al. Tvorba krajiny ČSSR z hlediska zemědělství a lesnictví. Praha: Academia, 1981, 592 s.
JŮVA, Karel, HRABAL, Antonín, TLAPÁK, Václav. Ochrana půdy, vegetace, vod a ovzduší. Praha: SZN, 1977, 180 s.
JŮVA, Karel, KLEČKA, Antonín, ZACHAR, Dušan, et al. Ochrana krajiny ČSSR z hlediska zemědělství a lesnictví. Praha: Academia, 1981, 568 s.
MEZERA, Alois, et al. Tvorba a ochrana krajiny. Praha: SZN, 1979, 476 s.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/Ze2BP_PSC5