Ze2MP_DKP0 Didaktika geografie 4

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Rozvrh
St 11:35–12:20 učebna 5a, St 12:30–13:15 učebna 5a
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je shrnutí všech odborných a pedagogicko-psychologických zásad, které jsou nezbytné pro budoucí pedagogickou praxi učitele. Oborová didaktika komplexní geografie geografie využívá poznatků studentů z obecných pedagogických a psychologických disciplín, z ostatních předmětů společného základu, z ostatních oborových didaktik a zejména z předmětu druhé aprobace a jeho didaktiky. Navazuje na teoretické i praktické učivo geografických disciplín v 1 - 10 semestru. Při didaktické analýze jednotlivých tématických celků využívá v maximální míře regionálního principu.
Osnova
  • - Mezinárodní charta geografického vzdělávání.
  • - Rámcový vzdělávací program a cíle vyučování zeměpisu (geografie).
  • - Standardy geografického vzdělávání. (Jejich úloha a význam).
  • - Motivace. (Přehled motivačních prostředků ve výuce zeměpisu 11-15 letých žáků. Geografické hry, kvízy a soutěže a možnosti jejich využití při vyučování a zájmové geografické činnosti žáků.
  • - Současné učebnice zeměpisu (geografie) a metodické příručky. Požadavky na učebnice zeměpisu (geografie). Perspektivy. Aletrnativní učebnice zeměpisu (geografie).
  • - Metody ve vyučování zeměpisu (geografie).
  • - Specifické dovednosti učitele zeměpisu (geografie).
  • - Mezipředmětové vztahy s druhým předmětem aprobace. Mezipředmětové vztahy mezi přírodovědnými a ostatními předměty.
  • - Organizační formy vyučování zeměpisu (geografie). Přehled a charakteristika organizačních forem v zeměpise (geografii). Praktické vyučování v terénu a jeho nejběžnější formy. (Geografické vycházky, exkurze, terénní cvičení, školní výlety, pobyt v přírodě ...).
  • - Vyučovací prostředky v zeměpise (geografii). Přehled, charakteristika a klasifikace vyučovacích pomůcek pro zeměpis (geografii). Odborný zeměpisný (geografický) kabinet, učebna, laboratoř, knihovna, školní zeměpisný (geografický) pozemek, vlastivědné muzeum. Další zařízení.
  • - Kartografické pomůcky při vyučování zeměpisu (geografie). Globusy, školní atlasy, nástěnné mapy, plastické mapy, turistické a topografické mapy, plány, tématické mapy, slepé a obrysové mapy, kartogramy a kartodiagramy. Funkce výtvarného projevu ve vyučování zeměpisu (geografie).
  • - Odborná a výzkumná činnost učitele zeměpisu (geografie). Práce učitele zeměpisu (geografie) v místní krajině, v institucích ochrany přírody a krajiny. Význam učebnic místního regionu.Didaktická technika při vyučování zeměpisu (geografie). Pomůcky auditivní, vizuální,audiovizuální. Internet a vyučování zeměpisu.
Informace učitele
GERBER, R. : VALUING THE CONCEPT OF WORK IN GEOGRAPHICAL EDUCATION. Abstrakt.
KÜHNLOVÁ,H.: Vybrané kapitoly z didaktiky geografie, UK Praha, 1998.
MACHYČEK, J. a kol. : Základy didaktiky geografie. SPN Bratislava 1985. PASCH,M: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1998.
ŠUPKA, J. - HOFMANN, E. : Didaktika geografie I. PdF MU Brno, 1993.
ŠUPKA, J.- HOFMANN, E.- MATOUŠEK, A. (1994): Didaktika geografie II. 59 s., PdF MU, Brno.
ŠUPKA, J. - HOFMANN, E. :Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. PdF MU Brno, 1990.
TURKOTA, J. a kol. : Základy všeobecnej didaktiky geografie. SPN Bratislava 1980.
ŠVEC, V. a kol. : Praktikum didaktických dovedností. PdF MU, Brno, 1996.
WAHLA, A. a kol. : Didaktika zeměpisu II. PdF v Ostravě, 1972.
ZELINA,M.: Alternatívne školstvo. IRIS, Bratislava.
Vzdělávací programy I. a II. stupně Základní , Obecné a Národní školy, Rámcový vzdělávací program.
Časopisy :Geografické rozhledy, Biologie-Chemie-Zeměpis, Geographische Rundschau, Praxis Geographie, Journal of Geography, Time, GEO-INFO.
Učebnice zeměpisu (geografie)
Atlasy světa a ČR
Internet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.