PdF:ZeC108 Integrovaná terénní výuka - Je - Informace o předmětu
ZeC108 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 20 hod. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Kotašková, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy – způsobilost vyučovat další předmět (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Smyslem kurzu je praktický nácvik jednotlivých metod geografického výzkumu v praxi a rovněž ukázka toho, jak lze prostřednictvím výuky v terénu doplňovat a prohlubovat učivo probírané ve škole.
Během prvního dne probíhá pozorování a dokumentace různorodých lokalit Moravského krasu vhodných pro terénní výuku v oblasti Drahanské vrchoviny. Následující dny jsou věnovány historii a geografii oblasti a řešení případových studií. Na závěr kurzu reflektivně odprezentují absolvované výukové činnosti z hlediska geografického, pedagogického a oborově-didaktického hlediska. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v terénu;
- sbírat, uspořádat a hodnotit údaje o území;
- zpracovat komplexní geografickou charakteristiku území;
- připravit vlastní aktivity pro terénní výuku. - Osnova
- Terénní výuka se koná v Jedovnicích na odborném pracovišti.
- Aktivity jsou zaměřeny na následující:
- 1. Hodnocení potenciálu oblasti pro terénní výuku na ZŠ.
- 2. Hodnocení vlivu krajiny na člověka (a naopak).
- 3. Orientace v terénu podle různých druhů map.
- 4. Seznámení s historicko-geografickou charakteristikou oblasti.
- 5. Řešení případových studií.
- 6. Reflexe aktivit a možnosti jejich využití ve výuce na ZŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- HOFMANN, Eduard; Hana SVOBODOVÁ; Radek DURNA; Darina MÍSAŘOVÁ; Tereza ČEŠKOVÁ; Iva FRÝZOVÁ; Miroslav JIREČEK; Petr KNECHT; Marek TRÁVNÍČEK; Jaroslav VRBAS; Světlana HANUŠOVÁ; Ailsa Marion RANDALL; Jaroslav SUCHÝ; Alena DOBROVOLNÁ; Pavla BUCHTOVÁ; Zuzana KRŠKOVÁ; Ondřej KRAHULEC; Jaromír KOLEJKA; Filip PULTAR; Ondřej VITULA; Marek ANTAL a Petr SOJÁK. Terénní výuka na PdF MU. Podpora využití technologií a realizace výzkumných aktivit v pregraduálním vzdělávání budoucích učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 154 s. ISBN 978-80-210-9916-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9917-2021. info
- SVOBODOVÁ, Hana; Darina MÍSAŘOVÁ; Radek DURNA; Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy : na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 101 stran. ISBN 9788021092457. info
- doporučená literatura
- BALÁK, Ivan a Eduard HOFMANN. Moravský kras a okolí : atlas pro terénní výuku a outdoorové aktivity = Moravian karst and its environs : atlas for field work and outdoor activities. Translated by Štěpán Tichý - Jan Zubalík. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 1 atlas. ISBN 9788021096264. info
- HOFMANN, Eduard. Jedovnice a okolí : modelová oblast pro terénní vyučování. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1999, 129 s. ISBN 8072041096. info
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Bloková výuka. Zpracování projektů.
- Informace učitele
- Podrobné požadavky a literatura aktualizovány ve studijních materiálech. Termín terénní výuky je zpravidla v týdnu před zahájením výuky. Aktuální stav všech forem terénní výuky, které katedra geografie PdF MU garantuje je uveden na webu katedry https://geografie.ped.muni.cz/terenni-praxe.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ZeC108