ZeC110 Didaktika geografie I

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
20 hod. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je aktivní formou studujícím zprostředkovat:
a) věcnou podstatu a účel geografického vzdělávání na základní škole,
b) zákonitosti tvorby výukových cílů, učebních činností a tvorby učebních úloh zohledňujících různé skupiny žáků,
c) efektivní výukové strategie, metody a interaktivní výukové aplikace využitelné ve výuce geografie na ZŠ.
Očekává se, že studující znají základy fyzické a humánní geografie a jsou seznámeni se základy pedagogiky a psychologie.
Výstupy z učení
studující:
V návaznosti na vlastní výukové materiály a přípravy vytvářené v rámci kurzu Regionální geografie zohlední a zpracuje dílčí části výukových materiálů a příprav v návaznosti na:
a) kurikulární dokumenty,
b) teorii tvorby cílů,
c) teorii tvorby učebních úloh, d) požadavek progrese a individualizace.
Zdůvodní a na příkladech vysvětlí, proč a jak je nutné přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní škole v souladu s požadavkem kontinuity a progrese kurikula i s požadavkem na zohledňování diverzity a společného vzdělávání.
Ve vlastních výukových přípravách a materiálech využije prvky interaktivních a inovativních aplikací, vč. GIT.
Spolupracuje, komunikuje a prezentuje v týmu.
Osnova
  • 1. Vzdělávací relevance geografie a tvorba výukových materiálů a příprav na výuku (4h)
  • 2. Návaznost vlastní výuky geografie na kurikulární dokumenty (4h)
  • 3. Tvorba cílů ve výuce geografie (2h)
  • 4. Interaktivní a inovativní výukové aplikace, GIT v geografickém vzdělávání (2h)
  • 5. Učebních úlohy ve výuce geografie (2h)
  • 6. Progrese v přípravě na výuku i ve výukové praxi, okruhy k závěrečné zkoušce (4h)
  • 7. Diferenciace a inkluze v geografickém vzdělávání (2h)
Literatura
  • MCINERNEY, Malcolm, John BUTLER, Susan CALDIS, Stephen CRANBY, Susanne JONES, Mick LAW, Alaric MAUDE a Rebecca NICHOLAS. Teaching secondary geography. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2022, xi, 314. ISBN 9781108984638. info
  • MORGAN, John. Teaching secondary geography as if the planet matters. 1st pub. New York, N.Y.: Routledge, 2012, v, 183. ISBN 9780415563888. info
Výukové metody
Kombinovaná výuka: přednášky, workshopy, seminární prezentace a skupinová práce, individuální samostatná práce.
Metody hodnocení
Pro získání kolokvia je nezbytné
a) prokázat, že studující rutinně obhájí návaznost vlastních příprav a výukových materiálů na kurikulární dokumenty,
b) prokázat, že studující v návaznosti na kurikulární dokumenty rutinně tvoří cíle, obsahy a učební úlohy s oporou v teorii a zohledňující vzdělávací potřeby různých skupin žáků,
c) absolvovat ústní rozpravu nad tematickými okruhy k závěrečné zkoušce z didaktiky geografie.
Bude přihlíženo ke geografickému i didaktickému obsahu a formálním náležitostem. Kolokvium bude uděleno po odborné rozpravě nad vlastními výukovými přípravami a výukovými materiály a tematickými okruhy z didaktiky k závěrečné zkoušce (studující budou s kritérii hodnocení seznámeni v úvodu kurzu a v IS.MU).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.