ZeD010 Mezinárodní dimenze geografického vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 7 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vést studenty k hlubší znalosti a následně k informované kritické reflexi různých přístupů/koncepcí/pojetí geografického vzdělávání a seznámit je s podobností, různorodostí a odlišností geografického vzdělávání v modelových státech.
Výstupy z učení
- Analyzovat geografické kurikulum vybrané země; - zpracovat komparaci s geografickým kurikulem České republiky; - porozumět základním konceptům geografického vzdělávání.
Osnova
  • - Příležitosti a úskalí komparace a přenositelnosti zahraničních kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí. - Přístupy/koncepce/pojetí geografického vzdělávání v zahraničí - Klíčové prvky, součásti, odlišnosti, nastínění historických souvislostí a zhodnocení vzdělávacích efektů (srovnání s vývojem v Česku). - Implementace inovovaných koncepcí geografického vzdělávání v zahraničí a související zkušenosti. - Příkladové studie modelových států. Na každé z těchto témat bude nahlíženo nejen v teoreticko-akademických souvislostech, ale i z hlediska možné aplikace poznatků motivované žádoucími proměnami/změnami/revizemi koncepce a praktické realizace geografického vzdělávání v Česku.
Literatura
    povinná literatura
  • Hynek, A. (2002). Výzvy helsinského sympozia IGU pro české geografické vzdělávání. Geografie, 107(4), 396–406.
  • Gerber, R. (Ed.). (2003). International handbook on geographical education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Walterová, E. (2006). Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: UK, Ped. fak.
  • Curić, Z., Vuk, R., & Jakovčić, M. (2007). Geography curricula for compulsory education in 11 european countries – comparative analysis. Metodika, 8(15), 467–493.
Výukové metody
Teoretická příprava, kritické čtení, diskuse.
Metody hodnocení
• Kriticky zhodnotit minimálně dvě z hlediska didaktiky geografie významné (nosné, inspirativní, pozoruhodné) zahraniční koncepce geografického vzdělávání. Kritické posouzení by mělo vycházet primárně ze znalosti příslušných kurikulárních dokumentů (typicky standardů, vzdělávacích programů apod.) a jejich reflexe v respektované odborné literatuře. • Prokázat znalost různých přístupů k realizaci geografického vzdělávání (např. systematický, systémový, tematický aj.) a na příkladech kurikulárních dokumentů konkrétních států identifikovat ideálně typické znaky těchto přístupů. • Na základě výše uvedeného vypracovat soubor doporučení a koncepčních návrhů týkajících se potenciálních proměn/změn/revizí týkajících se koncepce a praktické realizace geogr. vzdělávání v Česku.
Informace učitele
Předpokládá se, že studující budou využívat aktuálně platné národní kurikulární dokumenty a koncepční materiály mezinárodních a národních geografických společností dostupné on-line. Tematicky relevantní studie z časopisů: International Research in Geographical and Environmental Education; Journal of Geography; Geography; Zeitschrift für Geographiedidaktik, Journal of Geography Education; Journal of Research and Didactics in Geography It is presumed that students will use the currently valid national curricular documents and conceptual materials of international and national geographical societies, which are accessible on-line.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.