CORE037 Sport (za) zrcadlem společnosti

Fakulta sportovních studií
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Palka (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
TYP_STUDIA ( BM ) && FORMA ( P )
Mohou zapisovat studenti bakalářských programů MU v prezenční formě studia, není vázano na jiné předměty.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přivést studenty k samostatnému přemýšlení o společenském dění okolo nás (a vyhodnocování okolností a důsledků tohoto dění) prostřednictvím diskusí a analýz věnovaných událostem ve světě sportu. Cílem (v dílčích atributech) je budovat analytický přístup k problémům (především ve filosofickém diskursu), podpořit kreativní přístup a samostatnost v tvůčím vyjádření (při diskusích a při tvorbě eseje) a také interdisciplární chápání událostí (včetně schopnosti pracovat se sůlovními hříčkami a humorem).
Pozn. Předmět se svým názvem hlásí k odkazu díla Lewise Carrolla. Tento oxfordský profesor matematiky dokázal psát poeticky laděné příběhy pro děti, v nichž nacházejí ponaučení i dospělí. Také my sledujeme „zamotaný příběh“ současného sportu a stojíme často jako „Alenka v říši divů“ schováni „za zrcadlem“ v úžasu nad paradoxem pravdivosti klišé, že sport je zrcadlem společnosti. Nad vybranými příběhy sportovců a dalších významných osobností tak dává předmět možnost nahlédnout zásadní témata současného světa (enviromentální otázky, gender, rasismus, násilí ve společnosti, tlak na výkon, rovné příležitosti apod.) v sociologickém, především však ve filosofickém diskursu. V rámci celouniverzitního základu se jedná o tematiku, která se dotýká (minimálně svými dopady) všech oborů a jde napříč studijním zaměřením.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy výkonnostního a vrcholového sportu;
- zasadit události odehrávající se ve světě do širšího společenského kontextu;
- definovat pojmy sportifikace a gamifikace a dokázat vysvětlit jejich širší společenský rámec;
- napsat esej, v níž prokáže analytický přístup ke společenským problémům a aplikuje v základní podobě filosofický přístup k nim, současně dokáže rozvinout své kreativní schopnosti.
Osnova
  • Po obsahové stránce vše zřejmě nejlépe dokreslí názvy a podnázvy některých přednášek:
  • -Tur de Franz aneb od Kafky k Armstrongovi. * Příběh o lidské touze, silných pažích a o tom, jak dostat trumpetu na Měsíc a nespadnout přitom z kola (klíčové téma - "výkonová společnost a její alternativy").
  • -Proč nedostal Pistorius Oscara? * Příběh o lidské jinakosti a temných zákoutích třináctých komnat (klíčové téma - "postavení menšin, znevýhodňování a zvýhodňování").
  • -Kolik metrů smí uběhnout Caster Semenyaová? * Příběh o transgenderu ve sportu, respektive o běhu od genderu přes transgender zpět kamsi k genderu (klíčové téma - "gender").
  • -Když nemůžeš, přidej a zamysli se. * Příběh o nezměrné píli, odolnosti a o tom, jaké zuby cení darované medaile – na motivy Nekonečného příběhu Emila Zátopka (2 klíčová témata a jejich synergie - "hledání nových cest a etické aspekty cesty").
  • Dále jsou uvedena ostatní klíčová témata: rasismus, násilí ve společnosti, environmentální rozměr sportu, sociální sítě, gamifikace a sportifikace, liberalismus versus paternalismus.
  • Tři další témata jsou volitelná. O jejich výběru rozhodují sami studenti svým hlasováním během třetího týdne semestru. Volitelná témata jsou časově zařazena jako přednášky č. 10-12. Jedná se o pilotní spuštění předmětu. Smysluplné změny této osnovy jsou tedy možné, bude-li k nim důvod a bude-li na nich shoda.
Literatura
    povinná literatura
  • Filosofická kinantropologie : setkání filosofie, těla a pohybu. Edited by Ivo Jirásek. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 355 s. ISBN 8024411768. info
    doporučená literatura
  • HURYCH, Emanuel. Could gamification present a significant topic for the philosophy of sport? Studia sportiva. Masarykova univerzita, 2021, roč. 15, č. 1, s. 51-62. ISSN 1802-7679. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/STS2021-1-5. URL info
  • HURYCH, Emanuel. Duchovní rozměr pohybu v sekularizující se společnosti. Celkový rámec a vybrané pohledy poutníků a běžců. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 183 s. ISBN 978-80-210-9158-0. info
  • HURYCH, Emanuel. Sakralita pohybu v díle Jaroslava Foglara. In Pavel Hošek. Duchovní rozměr fenoménu Foglar. 1. vyd. Praha: Dingir, s. r. o., 2018, s. 89-142. ISBN 978-80-86779-48-5. info
  • HURYCH, Emanuel. Reimagining topical challenges within the kinanthropological frame. Online. In Martin Zvonař, Zuzana Sajdlová. 11th International Conference on Kinanthropology - Sport and Quality of Life. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, s. 404-412. ISBN 978-80-210-8917-4. info
  • HURYCH, Emanuel. Running as an Authentic Possibility of Being. In Heather L. Reid; Eric Moore. Reflecting on Modern Sport in Ancient Olympia. USA: International Association for the Philosophy of Sport at the International Olympic Academy, 2017, s. 67-79. ISBN 978-1-942495-21-5. info
  • HURYCH, Emanuel. Filosofie sportu. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 136 s. ISBN 978-80-210-7431-6. URL info
    neurčeno
  • HURYCH, Emanuel. Spiritualita pohybových aktivit. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 251 s. ISBN 978-80-210-6207-8. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuse, domácí četba zadaných textů, tvorba eseje, aktivní dotváření vybraných témat.
Metody hodnocení
- Plnění průběžných úkolů (zadaná četba), - průběžné hodnocení aktivity, - vytvoření eseje na vybrané téma, - závěrečný test v IS (20 otázek, úspěšnost minimálně 60 %), - bilanční pohovor (individálně či skupinově dle aktuálního počtu studentů ve skupině).
Informace učitele
Jedná se o poněkud netradiční uchopení problematiky, jak je zřejmé z předchozího popisu. Věřím, že předmět bude pro studenty zajímavý.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.