FSpS:b5113 Praxe 1 - Informace o předmětu
b5113 Praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2026
- Rozsah
- 1 týden blokově. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Hlinský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Hlinský, Ph.D.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům praktické dovednosti a zkušenosti v oblasti trenérství, s důrazem na pedagogické aspekty spolupráce s klienty a komunikační dovednosti. V rámci předmětu Praxe 1 bude učení realizováno formou pozorování, tzv. náslechů ve vybraných zařízeních, hodnocením těchto pozorování, reflexí poznatků a získaných zkušeností.
- Výstupy z učení
- Student/ka získá povědomí o klíčových konceptech a metodách práce s klientem v kontextu trenérství.
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
- porozumět základním principům práce s klientem.
- identifikovat a aplikovat základní komunikační dovednosti. Demonstrovat shopnost efektivní komunikace s klienty, s důrazem na empatii, poskytování zpětné vazby a jasného vyjadřování;
- v návaznosti na předchozí vzdělávání analyzovat nastavení tréninkových cílů na základě pozorování v přiděleném zařízení. Dále vyhodnotit realistické tréninkové cíle v souladu s potřebami klienta a specifickými odvětvími dle studijního plánu;
- reflektovat individuální potřeby klienta. Současně pracovat na rozvoji schopnosti vnímat individuální potřeby a přizpůsobit tréninkový plán tak, aby respektoval fyzickou kondici a psychosociální faktory klienta;
- vysvětlit základní aspekty spolupráce trenér-klient a týmové práce. Porozumění důležitosti spolupráce s kolegy v rámci týmu trenérů či instruktorů, s důrazem na sdílení znalostí a zkušeností. - Osnova
- 1. Organizace praxí, harmonogram realizace a požadavky pro úspěšné ukončení všech předmětů praxí v rámci studia profesního studijního programu Trenérství.
- 2. Zařazení studentů na praxe a harmonogram plnění náslechové části praxí.
- 3. Teoretická příprava pro realizaci náslechu formou samostudia.
- 4. Realizace náslechové části ve vybraných zařízeních.
- 5. Evaluace pozorování.
- 6. Reflexe praxe.
- 7. Hodnocení praxe.
- Výukové metody
- Teoretická východiska získaná formou samostudia s oporou v interaktivní osnově. Samotná realizace profesní praxe v rozsahu jednoho pracovního týdne (40 hodin) je vázána na skupinovou a individuální spolupráci s týmem zajišťujícím praxe studentů dle předem stanoveného harmonogramu.
Přímá výuka:
- Aktivní podíl studenta ve skupinové diskusi v rámci workshopů k praxím: diskuse teoretických ponatků, zkušeností z praxe a seberozvoje;
- projektově orientovaná výuka: evaluace a reflexe praxe v podobě portfolia praxí.
Nepřímá Výuka:
- Samostudium pedagogicko-didaktických aspektů práce s klientem;
- zpracování portfolia praxí.
Vlastní praxe:
- Náslechová praxe ve vybraných zařízeních dle požadavků výstupů z učení a specifik jednotlivých studijních plánů. - Metody hodnocení
- 1. Aktivní účast na workshopech k praxím a úspěšné absolvování náslechové praxe v celkové rozsahu jeden pracovní týden (40 hodin/týden).
2. Vytvoření portfolia praxí. - Navazující předměty
- Informace učitele
- Odkaz na interaktivní osnovu předmětu
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2026/b5113