b5306 Základy sportovní psychologie pro manažery

Fakulta sportovních studií
jaro 2026

Předmět se v období jaro 2026 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Pačesová, PhD. (přednášející)
Mgr. Radek Šíp (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Pačesová, PhD. (cvičící)
Mgr. Radek Šíp (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Petra Pačesová, PhD.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základy sportovní psychologie pro manažery vychází z celostního přístupu ke klientovi (biopsychosociální přístup), který posouvá odbornost studentů nejen do sportovní a tělovýchovné oblasti, nýbrž i do oblastí prevence běžné populace s onemocněním hromadného výskytu či individuální a skupinové práce s klienty. Praktickým cílem předmětu je naučit studenty pracovat s nejpoužívanějšími psychologickými metodami a technikami z oblasti relaxace, duševní hygieny a samoregulace nežádoucích psychických stavů a emocí.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni:
- používat vybrané psychodiagnostické nástroje pro elementární diagnostiku osobnosti sportovce, učitele tělesné výchovy a sportovního trenéra;
- odhalit, popř. posilovat žádoucí nebo utlumovat nežádoucí psychologické jevy přítomné u aktuálně probíhajícího sportovního výkonu;
- prakticky používat metody a techniky regulace nežádoucích psychických stavů před, během nebo po sportovním výkonu s přihlédnutím k předstartovním stavům a psychologickému selhání;
- využívat pravidla duševní hygieny pro dlouhodobé optimální nastavení dušení pohody (well-being) sportovce.
Osnova
  • 1. Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu z psychologického pohled.
  • 2. Osobnostní a mentální charakteristiky sportovce – rozvoj schopností se vztahem ke sportovní činnosti (kapacita, oscilace, koncentrace pozornosti a její limity; rozvoj psychomotoriky).
  • 3. Výkonová motivace, aspirace, místo kontroly a naučená bezmocnost.
  • 4. Agrese ve sportu, typy agresí, frustrační tolerance, nácvik práce se snižováním agrese a navyšováním frustrační tolerance.
  • 5. Předstartovní aktivace, soutěžní stavy, aktivační modely psychologického selhání, typy temperamentu a aktivace.
  • 6. Úzkost, typy úzkostí a její regulace, relaxační a imaginační (autogenní) techniky zvládání úzkosti.
  • 7. Duševní zdraví, duševní hygiena, nácvik dechových cvičení.
  • 8. Sebevědomí, trénink asertivity.
  • 9. Skupinová koheze a dynamika, působení publika.
  • 10. Typy sportovního vedení a koučování, úkoly kouče, dyadická a skupinová interakce.
  • 11. Doping a jeho vliv na psychiku.
  • 12. Spojitost sportu s přetrénováním, syndromem vyhoření a s poruchami příjmu potravy (mentální anorexií).
  • 13. Pozitivní účinky sportu na tělesné a duševní zdraví.
  • 14. Podíl psychických proměnných na výkonnosti sportovců a na jejich ceně na trhu (přestupových hodnotách).
Literatura
    povinná literatura
  • TOD, David; Joanne THATCHER a Rachel RAHMAN. Psychologie sportu. Edited by Nigel Holt - Rob Lewis, Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 194 s. ISBN 9788024739236. info
    doporučená literatura
  • SLEPIČKA, Pavel; Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. 3. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, 240 stran. ISBN 9788024647449. info
  • VÁLKOVÁ, Hana. Psychologie sportu. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 107 s. ISBN 978-80-210-7446-0. URL info
Výukové metody
Edukace formou cvičení, praktický nácvik psychologických metod a technik. Samostatné studium využívá on-line metody a techniky a video prezentace obsahující popis práce k nim či návody ke cvičením jako takovým. Soubory jsou k dispozici na univerzitním owncloudu.
Přímá výuka:
- aktivní podíl studenta na výuce: představení výsledků samostudia a domácí práce;
- skupinová výuka: skupinové diskuse a skupinové řešení problémů, tvorba a spolupráce v týmech;
- projektově orientovaná výuka: analýza případových studií z pole sportovní psychologie.
Nepřímá výuka:
- vypracování protokolů obsahující jak individuální výsledky ze cvičení, tak uvedení vlastního návrhu řešení pro typické vzorové situace z oblasti psychologie sportu. Návrhy budou zpracovány v souladu s povinnou literaturou a s oporou výukových videí.
Metody hodnocení
1. Předpokladem k absolvování zkoušky je aktivní účast (povoleny 2 absence) na seminářích a odevzdání protokolů obsahující jak individuální výsledky ze cvičení, tak uvedení vlastního návrhu řešení pro typické vzorové situace z oblasti psychologie sportu. Návrhy budou zpracovány v souladu s povinnou literaturou a s oporou výukových videí.
2. Písemná zkouška bude formou otevřených otázek z okruhu témat uvedených v osnově předmětu. Čas na vypracování testu nebude omezen.
Informace učitele
https://owncloud.is.muni.cz/index.php/s/TV6oBnvut4DFPRW
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2026/b5306