b5311 Příprava k praxi

Fakulta sportovních studií
jaro 2026
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Michal Roček, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Roček, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
BOZP_OK (bozp_po_stud) && BOZP_OK (bozp_po_stud_fsps)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe jsou významnou a neoddělitelnou součástí pregraduální přípravy budoucích absolventů. Cílem této přípravy je získat vyrovnané znalosti z oblasti managementu sportovních organizací, ale vzhledem ke komplexní povaze budoucí zamýšlené profese, vhled do řízení tréninkového procesu, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky a také praktické přípravy. Studenti budou mít možnost všeobecného seznámení s různými pracovními aktivitami tělovýchovných odborníků a nácvik pedagogických činností v hlavních oblastech jejich možného uplatnění. Studenti si tak prohloubí svoje znalosti v teoretické i praktické problematice organizování pohybových volnočasových aktivit a dokáží lépe zhodnotit výchovně vzdělávací činnost poskytovanou sportovními organizacemi.
Výstupy z učení
Student po úspěšném absolvování kurzu:
- zná strukturu personálního a ekonomického zajištění sportovního klubu, asociace, sportovního svazu, neziskové organizace;
- orientuje se v potřebách sportovních klubů a volnočasových organizací;
- orientuje se v systému dotační politiky na regionální, krajské i státní úrovni;
- zná potřeby a styl práce na jednotlivých pracovních pozicích ve sportovních klubech a volnočasových organizacích se sportovním zaměřením;
- je seznámen s hodnotovým systémem a filozofickými přístupy odrážející podstatu takových to organizací;
- je uveden do problematiky tréninkového procesu a jeho designu, na tomto základě bude schopen posoudit efektivitu sportovního výkonu a výchovně vzdělávací činnosti personálu organizace;
- je seznámen se systémem komunikace, motivace, personálními vztahy na pracovišti v oblasti sportu;
- prokáže orientaci ve sportovním prostředí formou prezentace nabytých vědomostí o sportovním klubu, asociace, pedagogického procesu, motorického učení, výkonnosti apod.;
- student porozumí řízení a organizování výchovně-vzdělávacího procesu ve sportovních a volnočasových organizacích;
- student rozpozná a aplikuje vhodné řídící a vyučovací styly, metody, postupy a zásady ve výchovně vzdělávacím procesu sportovních a volnočasových pohybových aktivit.
Osnova
  • 1. Role managera a asistenta manažera ve vybraném sportovním klubu, asociaci, sportovním svazu, neziskové organizaci apod.
  • 2. Seznámení se se strukturou příslušné organizace, s povinnostmi zaměstnanců, personálním a ekonomickým zajištěním.
  • 3. Styly řízení organizací a pedagogického působení.
  • 4. Design a styl vedení tréninkové jednotky (příklady dobré praxe - design tréninků).
  • 5. Potřeby a kompetence jednotlivých profesí osob pohybujících se ve sportovním prostředí (sportovci, manager, trenér, asistent trenéra, rodiče...).
  • 6. Filozofie trenérství a řízení ve sportovních organizacích.
  • 7. Pedagogická a výchovná činnost v organizaci.
  • 8. Komunikace a motivace ve sportovním prostředí.
  • 9. Dotační činnost sportovních a volnočasových organizací.
  • 10. Zpracovaná prezentace a výstup.
Literatura
  • ČÁSLAVOVÁ, Eva. Management sportu. Praha: East west publishing company, 2000, 172 s. ISBN 80-7219-010-5. info
  • ČECH, Tomáš a Jiří NĚMEC. Pedagogika volného času pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Brno : Pedagogická fakulta. Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
  • JŮVA, Vladimír. Pedagogika volného času ve studiu tělesné výchovy a sportu na Fakultě sportovních studií MU. In MIKOVÁ, Marcela. Výzkum a rozvoj v sociálních vědách a vědách o sportu. Brno: Paido, 2007, s. 23-24. ISBN 978-80-7315-146-1. info
  • NOVÁ, Jana. Management sportu – teorie, případové studie, kvalita. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 155 s. ISBN 978-80-210-6780-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6781-2014. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • SVOBODA, BOHUMIL. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1358-1. info
Výukové metody
- Teoretická a praktická příprava formou přednášek a seminářů. - Sdílení zkušeností a příklady dobré praxe, kazuistika. - Výstupy studentů formou prezentace a diskuze nad jednotlivými případy a tématy.
Metody hodnocení
- Povinná účast na výuce - Zpracování a přednes prezentace na semináři - Aktivní účast při výuce - Zajištění si terénní praxe pro další výuku
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2026/b5311