bk2220 Psychologie a sociologie ve sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
7/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Emanuel Hurych, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Katarína Šimková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Aleš Sekot, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 21. 9. 12:10–13:50 C15/207, Pá 5. 10. 10:30–12:10 C15/207, Pá 9. 11. 15:00–16:00 C15/207, Pá 16. 11. 8:00–9:00 C15/207
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bk2220/01: Pá 19. 10. 8:00–10:30 C15/207, Pá 2. 11. 13:50–16:20 C15/207, Pá 23. 11. 14:40–17:10 C15/207, Pá 30. 11. 14:15–16:45 C15/207, E. Hurych, K. Šimková
Předpoklady
znalost obecných základů psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat poznatky a dovednosti z psychologie obecné, vývojové a sociální do prostředí pohybových aktivit a sportu. Tyto poznatky budou propojeny s poznatky sociologie sportu, tedy prezentovat sport jako sociálně kulturní fenomén odrážející barvitou scénu dynamiky změn hodnotového světa, zájmů a činností soudobého lidstva. Sociologie sportu pak stojí před úkolem popsat a vysvětlit sociálně a kulturně podmíněné postavení sportu ve společnosti.
Výstupy z učení
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- používat základní psychodiagnostické nástroje pro základní diagnostiku osobnosti sportovce, učitele tělesné výchovy a sportovního trenéra
- analyzovat psychologické problémy při provádění sportovního výkonu
- rozeznávat jednotlivé fáze motorického učení (potřeby)z pohledu psychologie sportu
- prakticky používat regulační prostředky pro regulaci předstartovních stavů a psychologického selhání
- využívat pravidla duševní hygieny sportovce pro udržení rovnováhy osobnosti sportovce
- aplikovat svůj přehled o bohatém spektru vztahů sportu a společnosti
- klást si kritické otázky týkající se jeho soudobého fungování v sociálním životě
- zaměřit se na aktuální a vysoce proměnlivé problémy sportu
Osnova
  • Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu
  • Osobnost sportovce – schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti
  • Diagnostika osobnosti sportovce – temperament, výkonová motivace, pozornost, soustředěnost, agresivita, aspirace apod.
  • Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání
  • Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání
  • Regulační prostředky a principy regulace sportovce
  • Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce
  • Agresivita ve sportu
  • Asertivita a její využívání při sportovní činnosti
  • Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce
  • Psychomotorika a její využití při práci se sportovci
  • Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti
  • Sport – sociálně-kulturní fenomén
  • Teoretická východiska sociologie sportu
  • Sport – sociálně-kulturní fenomén
  • Teoretická východiska sociologie sportu
  • Sport a socializace
  • Rekreační versus vrcholový sport
  • Problematika sportovních subkultur
  • Komunální úloha sportu
  • Sport a mládež
  • Mládež versus doping
  • Sport jako nástroj harmonizace diversifikované globální společnosti
  • Hostilita ve sportovním prostředí a její podoby
  • Agrese jako projev lidské hostility ve sportovním prostředí
  • Mobbing – vlivný patologický mechanismu v sociálních vztazích
  • Současná česká společnost a sport
  • Sport a masová média
  • Fascinace vrcholovým sportem
  • Mediální sport – aréna zábavy
  • Globální aspekty soudobého sportu
  • Sportovní migrace
  • Feminita versus maskulinita
  • Ženy a sport v historické perspektivě
  • Sportovní subkultury
Literatura
    povinná literatura
  • SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 230 s. ISBN 8024612909. info
    doporučená literatura
  • SEILER, Roland a Andreas STOCK. Psychotrénink : ve sportu i v životě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996, 149 s. ISBN 8070334142. info
  • MACÁK, Ivan a Václav HOŠEK. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 221 s. URL info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 283 s. URL info
  • VANĚK, Miroslav. Psychologie sportu [Vaněk, 1984]. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 197 s. info
  • KODÝM, Miloslav. Psychologie tělesné výchovy : pro studium učitelství na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1982, 181 s. info
Výukové metody
teoretická příprava formou přednášek a seminářů, cvičení, samostatné studium.
Metody hodnocení
- seminární práce (záznamy ze cvičení) s praktickým využitím psychodiagnostických metod jako předpoklad vstupu ke zkoušce
- ústní zkouška skládající se z 3 částí:
a) řešení praktického příkladu
b) všeobecná část
c) motorické učení
- 80% účast na seminářích
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.