bk4005 Pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2023
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
PhDr. Jakub Forýtek (cvičící)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 22. 9. 18:00–19:40 B11/206, Pá 6. 10. 18:00–19:40 B11/206, Pá 10. 11. 9:40–12:10 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bk4005/OKT: Pá 27. 10. 17:10–19:40 E34/207 – seminární místnost, Pá 10. 11. 18:00–19:40 E34/207 – seminární místnost, Pá 15. 12. 17:10–18:50 E34/207 – seminární místnost, J. Forýtek
bk4005/T: Pá 13. 10. 16:45–18:25 B11/235, Pá 10. 11. 16:20–18:00 E34/207 – seminární místnost, Pá 8. 12. 16:20–18:50 E34/207 – seminární místnost, J. Forýtek
Předpoklady
BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps )
společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem bude zvládnutí základních pedagogických kategorií, pojmů a teorií s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní pedagogické kategorie a pojmy
- popsat základní prvky edukačního procesu
- určit význam pedagogických disciplín pro vybrané profesní oblasti
- analyzovat vybranou oblast vzdělávání
- vysvětlit funkce vzdělávání v konkrétních sociálních oblastech
Osnova
  • 1. Pojetí edukace (výchovy). Edukace a socializace; hodnotová orientace edukace (antika – novověk); vztah edukace, dědičnosti a prostředí.
  • 2. Vybrané historické edukační modely I – demokratický – J. A. Komenský, utilitaristický – J. Locke.
  • 3. Vybrané historické edukační modely II – svobodný – J. J. Rousseau, pedocentrický – J. Dewey.
  • 4. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart) a její soudobé koncepce. Vztah pedagogiky k jiným oborům.
  • 5. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti.
  • 6. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, rysy demokratické edukace. Formální, neformální a informální vzdělávání.
  • 7. Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky).
  • 8. Metody pedagogiky. Druhy, metody a význam pedagogického výzkumu. Základní charakteristika a design kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
  • 9. Výchovné a vzdělávací cíle. Příprava jedince pro sociální role (výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti).
  • 10. Edukace jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Výchova a vzdělávání. Obsah edukace – edukace a kultura.
  • 11. Pedagog (edukátor, učitel, trenér, pedagog volného času, asistent pedagoga ad.) – jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky.
  • 12. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, klient, sportovec ad.). Vybrané výzkumy současné mládeže.
  • 13. Formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná). Rysy a funkce volného času. Pedagogické zhodnocení volného času.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 270 stran. ISBN 9788026208723. info
  • JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 stran. ISBN 8085931958. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 108 s. ISBN 8085931397. info
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce.
Metody hodnocení
aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.