bp4057 Teorie sportovního tréninku 2

Fakulta sportovních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (přednášející)
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (přednášející)
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 15. 2. 10:00–11:00 B11/236, St 22. 2. 10:00–11:00 B11/236, St 1. 3. 10:00–11:00 B11/236, St 8. 3. 10:00–11:00 B11/236, St 15. 3. 10:00–11:00 B11/236, St 22. 3. 10:00–11:00 B11/236, St 29. 3. 10:00–11:00 B11/236, St 5. 4. 10:00–11:00 B11/236, St 12. 4. 10:00–11:00 B11/236, St 19. 4. 10:00–11:00 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp4057/01: St 15. 2. 12:00–13:00 B11/236, St 22. 2. 12:00–13:00 B11/236, St 1. 3. 12:00–13:00 B11/236, St 8. 3. 12:00–13:00 B11/236, St 15. 3. 12:00–13:00 B11/236, St 22. 3. 12:00–13:00 B11/236, St 29. 3. 12:00–13:00 B11/236, St 5. 4. 12:00–13:00 B11/236, St 12. 4. 12:00–13:00 B11/236, St 19. 4. 12:00–13:00 B11/236, M. Hrubý
Předpoklady
BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps )
prerekvizita (bk4032).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu TST je cílem výuky předmětu osvětlení sportovního tréninku, mj. jako pedagogického procesu se svojí specifickou didaktikou sportu jako předpokladem rozvoje pohybových schopností i sportovních dovedností. Dále je cílem výuky schopnost aplikace tréninkových metod, forem, prostředků s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem, pohlaví, výkonnostní úrovni ve variabilním prostředí. Ta je předpokladem k žádoucí efektivnosti tréninkového procesu, respektive k dosahování maximálních výkonů v daném sportu či disciplíně.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu by měl být student schopen:
a) vytvořit tréninkový plán pro specifické zatížení vybraného sportu
b) vytvořit zdravotně zaměřené plány pohybových aktivit
c) vysvětlit a aplikovat základní principy tréninku v hypoxickém prostředí
d) zohlednit v tréninkovém procesu zvláštnosti spojené s dospíváním dětí a mládeže
e) vysvětlit rozdíly mezi sportovním tréninkem muže a ženy a využívat tyto znalosti v tvorbě plánů
f) identifikovat sportovní talent
g) řídit tréninkový proces v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém časovém horizontu
h) vysvětlit a v praxi aplikovat zvláštnosti tréninku seniorů a zdravotně postižených sportovců
Osnova
  • 01. TALENT
  • posuzování a formování talentu, endogenní a exogenní činitele, výběr talentu (příklad reálného výběru)
  • 02. METODY MANIPULACE SE ZATÍŽENÍM
  • (konstrukt dle druhu sportu), metoda zatížení střídavého-intermitentního, intervalového, kontinuálního
  • 03. MOTIVACE
  • primární – sekundární, vnější – vnitřní, motiv, potřeby (Maslowova hierarchie potřeb) SPORTOVNÍ MOTIVACE stádium: generalizace, diferenciace, stabilizace, involuce
  • 04. DIDAKTICKÉ STYLY
  • příkazový, praktický, reciproční, se sebehodnocením, s nabídkou, s řízeným objevováním
  • 05. TYPOLOGIE TRENÉRŮ
  • odborník, organizátor, ukazovatel (kontrolor), motivátor, vychovatel; způsoby autokratické, demokratické (participativní), liberální, situační; zásady vedení týmu
  • 06. DIDAKTICKÉ ZÁSADY – PRINCIPY sportovního tréninku
  • 07. BIOLOGICKÉ VELIČINY PRO ŘÍZENÍ ST (SF, LA VO2max)
  • 08. TRÉNINK VE VYSOKOHORSKÉM PROSTŘEDÍ – AKLIMATIZACE
  • 09. PŘÍPRAVA KONDIČNÍ, TECHNICKÁ, PSYCHOLOGICKÁ definice, cíle, úkoly, programy, metody a postupy
  • 10. POHYBOVÁ AKTIVITA A TRÉNINK VE VYŠŠÍM VĚKU
  • standardy a doporučení pro udržení kondice, základy posilování (muži, ženy. SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA ŽEN, DĚTÍ A MLÁDEŽE
  • (zásady, specifika z aspektu anatomie, fyziologie, psychologie)
  • 11. MOTORICKÉ TESTY
  • jejich využití, diagnostika, kontrola, plánování, prognostika, aplikace metod matematické statistiky; diagnostika trénovanosti: formy diagnostiky, diagnostické metody a postupy, výsledky diagnostiky z aspektu času
  • 12. ANALÝZA HERNÍHO A SPORTOVNÍHO VÝKONU
  • faktory-determinanty, pohybová a fyziologická charakteristika, aktuální jevy a trendy vybrané disciplíny, sportu (atletika, SH, SG-MG, plavání), stimulace a rozvoj dominantních pohybových schopností
  • 13. PLÁNOVÁNÍ A MODELOVÁNÍ TRÉNINKOVÉHO ZATÍŽENÍ
  • stimulace a rozvoj pohybových schopností: kondičních, koordinačních, hybridních, analýza sportovního a herního výkonu, individuální a týmový herní výkon, trénink kondiční, technicko-taktický, regenerační, psychologická příprava, motorické testy, testy sportovních dovedností
Literatura
    povinná literatura
  • BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita. ISSN 1802-128X. 2009. URL info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia. 331 s. ISBN 9788073761301. 2009. info
    doporučená literatura
  • BOMPA, T.O. (1999). Total Training for young champions. Champaign: Human Kinetics
  • ELLIOT, B. (1998). Training in sport. Applying sport sciences. Chichester: John Wiley and Sons
  • BOMPA, Tudor O. a Greg HAFF. Periodization : theory and methodology of training. 5th ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics. xii, 411. ISBN 9780736074834. 2009. info
  • JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art. 295 s. ISBN 9788090328099. 2009. info
  • Současný sportovní trénink : Sborník příspěvků z konference : Praha, 23. ledna 2008. Edited by Josef Dovalil - Monika Chalupecká. Praha: Olympia. 346 s. ISBN 9788073760793. 2008. info
  • DOVALIL, Josef. Malá encyklopedie sportovního tréninku. 1. vyd. Praha: Olympia. 239 s. 1982. URL info
Výukové metody
seminární výuka smíšená: formou seminárních výstupů studentů k určené problematice a praktických činností potřebných pro rozvoj trénovanosti a výkonnosti.
Metody hodnocení
- písemný test na PC (uzavřené odpovědi); předpoklad úspěšnosti zkoušky je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-2/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.