e067 Research in Kinesiology

Fakulta sportovních studií
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marta Gimunová, Ph.D. (přednášející)
dr.sc. Mario Kasović, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Vespalec, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Ing. Zuzana Florianová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of this COIL (Collaborative Online International Learning) course is to increase the knowledge about current research in Kinesiology and teach the students how to write a comprehensive systematic review in this field. At the end of this course, students will be able to define their research topic and design the methods of a systematic review.
Výstupy z učení
Students are expected to work in international team step-by-step on one chosen review’ topic to gain experience with all the aspects of systematic review writing. COIL courses provide an international learning experience without the need of mobility and this course will interconnect students from FSpS MU and UNI Zagreb. The completion of the systematic review manuscript and its submission to a scientific journal would be encouraged but will require students’ effort on regular home works.
Osnova
  • Syllabus: 01) Lecture introducing different types of reviews (rapid, systematic, umbrella review) 02) Systematic review methodology according PRISMA guidelines. 03) Choosing topics, presenting PI/ECO criteria and key words selection. 04) Introducing the software Rayyan 06) Databases search 07) Steps of pilot selection. 07) Articles selection (the title and abstract search) in the software Rayyan, applying inclusion/exclusion criteria 08) Flow chart diagrams 09) Data extraction 10) Presenting results 11) creating figures and tables, supplementary materials 12) Quality assessment of included articles 13) Summary, presenting finished reviews and sharing experience with a work in an intercultural group in an online environment
Literatura
  • MILANOVIC, Zoran, Nedim COVIC, Eva Wulff HELGE, Peter KRUSTRUP a Magni MOHR. Recreational Football and Bone Health: A Systematic Review and Meta-analysis. Sports Medicine. NORTHCOTE: ADIS INT LTD, 2022, roč. 52, č. 12, s. 3021-3037. ISSN 0112-1642. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/s40279-022-01726-8. URL info
  • MUNN, Z., T. BARKER, C. STERN, D. POLLOCK, A. ROSS-WHITE, Miloslav KLUGAR, R. WIECHULA, E. AROMATARIS a L. SHAMSEER. Should I include studies from "predatory" journals in a systematic review? Interim guidance for systematic reviewers. JBI Evidence Synthesis. PHILADELPHIA: Wolters Kluwer Health, 2021, roč. 19, č. 8, s. 1915-1923. ISSN 2689-8381. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11124/JBIES-21-00138. URL info
  • DYER, Brice. The controversy of sports technology: a systematic review. SpringerPlus. 2015. URL info
Výukové metody
COIL (Collaborative Online International Learning)
Metody hodnocení
Oral exam, regular homeworks
Vyučovací jazyk
Angličtina

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/e067