n4130 Pedagogická praxe 2

Fakulta sportovních studií
podzim 2024
Rozsah
90 hod. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Olga Čechová (pomocník)
Mgr. Adam Kyselica (pomocník)
Garance
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
( np4111 Úvod do pedagogické praxe || nk4111 Úvod do pedagogické praxe ) && n4120 Pedagogická praxe 1 && ( np4123 Didaktika gymnastiky || nk4123 Didaktika gymnastiky ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps )
Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětů Úvod do pedagogické praxe a Pedagogická praxe I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu Pedagogická praxe 2 je prakticky, systematicky a komplexně rozvíjet, pod vedením provázejících učitelů, předpoklady studentů učitelství pro práci učitele. Praxe studentům umožňuje získávat autentické zkušenosti s pedagogickou prací učitele a vede je k jejich reflektování, čímž posiluje jejich pedagogické kompetence a ukotvuje poznatky z teoretické výuky. Zároveň tato praxe seznamuje studenta s podmínkami a prostředím středního školství.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- samostatně připraví a realizuje vyučovací jednotku tělesné výchovy na střední škole;
- vypracuje písemnou přípravu na výuku s danými náležitostmi;
- formuluje konkrétní vzdělávací cíle;
- analyzuje a reflektuje prováděnou či pozorovanou výuku;
- interpretuje základní povinnosti a pravidla při práci se školní dokumentací (např. katalogové listy, třídní výkazy, třídní knihy, žádosti o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu, školní vzdělávací program atd.);
- popíše organizaci a podmínky střední školy, na které svoji praxi vykonával;
Osnova
  • Student v průběhu své dvoutýdenní souvislé praxe:
  • - poznává organizaci a prostředí příslušné střední školy
  • - seznamuje se s náplní práce třídního učitele a učitele TV i mimo přímou vyučovací povinnost
  • - absolvuje hospitace ve výuce provázejícího učitele či jiného studenta
  • - vytváří, a s provázejícím učitelem konzultuje, přípravy na vlastní výuku, včetně vhodné formulace cílů, volby organizačních forem a výukových metod, promýšlení motivace pro žáky, výběru didaktických prostředku atd.
  • - vytváří podle zadaných kritérií další pracovní listy, související s realizací praxe
  • - realizuje tandemovou výuku s provázejícím učitelem či jiným studentem
  • - realizuje vlastní samostatnou výuku
  • - reflektuje pozorovanou i realizovanou výuku
  • - seznamuje se s příslušnou školní dokumentací
Literatura
  • Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia (RVP G*). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/.
  • Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání (RVP SOV). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/.
  • FLEMR, Libor. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021, 1 online. ISBN 9788024650616. URL info
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • HRABINEC, Jiří. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017, 338 stran. ISBN 9788024636252. URL info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 206 s. ISBN 9788024733418. URL info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. ISBN 9788021049369. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 8071780227. info
Výukové metody
- praktická výuka
- diskuse, konzultace
- samostatná teoretická příprava
Metody hodnocení
- slovní hodnocení v rámci reflexí a diskusí
- hodnocení povinných písemných podkladů
- závěrečné hodnocení průběhu praxe provázejícím učitelem a fakultním oborovým didaktikem
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.