nk2375 Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově

Fakulta sportovních studií
jaro 2019
Rozsah
0/13/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Michal Vít, Ph.D.
Oddělení úpolů – Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Oddělení úpolů – Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk2375/01: Pá 22. 2. 13:00–15:30 E34/117 - hala úpolových sportů, Pá 8. 3. 14:40–16:20 E34/117 - hala úpolových sportů, Pá 15. 3. 13:25–15:55 E34/117 - hala úpolových sportů, Pá 5. 4. 16:20–18:50 E34/117 - hala úpolových sportů, Pá 10. 5. 15:55–17:35 E34/117 - hala úpolových sportů, M. Vít
Předpoklady
Student:
- zná systematiku průpravných úpolů a umí charakterizovat jednotlivé skupiny cvičení,
- orientuje se v základních historických meznících úpolových sportů,
- dovede předvést průpravné úpoly (základní úpoly, základní úpolovou techniku),
- dovede předvést 6 pádových technik do všech směrů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat kompetenci k výuce úpolů ve školní tělesné výchově založené na hluboké znalosti systematiky, biomechanice a didaktice úpolů s využitím prvků úpolových systémů: judo, karate, aikidó, sebeobrana.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu student:
- zná a umí vysvětlit systematiku úpolů,
- dovede popsat systematiku technických prostředků úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate,
- dovede předvést základní technické prostředky úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate,
- umí terminologicky správně a odborně popsat základní technické prostředky úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate,
- orientuje se v teorii úpolů podle okruhů přednášek z teorie a didaktiky úpolů ve školní tělesné výchově,
- umí se terminologicky správně a odborně vyjadřovat o teorii úpolů,
- zná a dovede interpretovat teorii sebeobrany,
- dovede aplikovat technické prostředky úpolových sportů v sebeobraně,
- dokáže úpoly začlenit do školního vzdělávacího programu.
Osnova
  • 1. Systematika úpolových sportů a bojových umění
  • 2. Zařazení úpolových sportů v celosvětovém sportovním hnutí
  • 3. Úpolové sporty v kurikulu povinné tělesné výchovy
  • 4. Historie a teorie úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate
  • 5. Základní technické prostředky aikidó
  • 6. Základní technické prostředky džúdó
  • 7. Základní technické prostředky karate
  • 8. Teorie sebeobrany
  • 9. Technické prostředky sebeobrany
Literatura
    povinná literatura
  • VÍT, Michal a Zdenko REGULI. Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu. Online. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. [citováno 2024-04-23] URL info
  • REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH a Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 88 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-4318-3. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • REGULI, Zdenko a Michal VÍT. Názory učitelů Jihomoravského kraje na výuku úpolů na základních školách. Online. In MUŽÍK, Vladislav a Vladimír SÜSS. Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. 2009. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 88-96, 8 s. ISBN 978-80-210-4858-4. [citováno 2024-04-23] info
  • VÍT, Michal a Zdenko REGULI. Zjištění současného stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Brně. Online. In Kinantropologické aspekty v psychologii a sportu. Brno: FSpS MU, 2007. s. 133-140, 7 s. ISBN 978-80-210-4318-3. [citováno 2024-04-23] info
  • REGULI, Zdenko. Taxonomie úpolů z pohledu školní tělesné výchovy. Online. In Sport a kvalita života. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. s. 72-72. ISBN 80-210-3541-2. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
výklad, cvičení, drilování; úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury, studium publikací na e-learningu MU, samostatné procvičování; kontrola úkolů: zadání otázek a úkolů ve výuce, závěrečné zkoušení.
Metody hodnocení
Vstupní diagnostika:
1. Praktický test z pádových technik
2. Praktický test z průpravných úpolů
Výstupní diagnostika:
1. Písemný test podle okruhů osnovy předmětu a povinné literatury
2. Metodický výstup na zadané téma: Studenti vypracují písemnou přípravu vyučovací jednotky pro školní TV s využitím jednoho z úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-upolu-ve-skolni-telesne-vychove/
Další učební materiály najdete:
http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/pady/
http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js10/upoly/web/index.html
http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps10/judo/web/index.html
http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps10/upoly/web/index.html
http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps11/sebeob/web/index.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.