nk4343 Kondiční trénink specifických skupin

Fakulta sportovních studií
jaro 2023
Rozsah
7/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Bazalová (cvičící)
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (cvičící)
Garance
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D.
Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pohybových aktivit a zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 17. 2. 8:25–10:05 B11/311, Pá 24. 3. 15:55–18:25 B11/335, Pá 31. 3. 11:20–13:00 E34/225 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4343/01: Pá 24. 2. 13:25–15:55 E34/153 - hala míčových sportů, Pá 3. 3. 10:05–12:35 E34/153 - hala míčových sportů, Pá 10. 3. 15:05–16:45 E34/153 - hala míčových sportů, Pá 17. 3. 10:55–13:25 E34/118 - pohybová tělocvična, Pá 24. 3. 10:05–11:45 E34/118 - pohybová tělocvična, P. Bazalová
Předpoklady
BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps )&& BOZP_OK ( bozp_fsps_kondcvic )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent předmětu bude schopen logicky a výstižně analyzovat data se zaměřením na studium vztahů mezi vnějšími a vnitřními faktory a zdravím a adekvátně využít výsledky metod (biochemické ukazatele, genetika, zátěžová vyšetření) pro vytváření individuálních kondičních programů.
Výstupy z učení
Absolvent bude schopen:
1. analyzovat výsledky zátěžových testů a laboratorních vyšetření
2. navrhnout kondiční program v oblasti podpory zdraví
3. analyzovat efektivitu kondičních programů vzhledem k biologickému účinku pohybových aktivit na organismus
Osnova
  • Přednášky:
  • Biologický účinek pohybových aktivit na organismus (kardiovaskulární systém, metabolismus, pohybový systém, endokrinní a imunitní systém)
  • Zdraví a pohybová aktivita. Důsledky hypokineze, sedavý životní styl
  • Vznik a činnost světové zdravotnické organizace, zdravotní programy
  • Kvalita života související se zdravím (metody hodnocení). Zdravý životní styl (výživa, pohyb, prevence škodlivých návyků)
  • Determinanty zdraví. Podpora zdraví
  • Růst a vývoj dětí a rizika jeho ohrožení. Zevní a vnitřní faktory ovlivňující tělesný rozvoj dítěte
  • Biologie stárnutí (involuční procesy – sarkopenie, snížení kognitivních funkcí, vegetativní dysbalance aj.)
  • Některé patologické stavy vznikající při pohybové aktivitě a sportovní činnosti
  • Semináře:
  • Základy preskripce efektivního programu pohybové aktivity (intenzita, frekvence, doba trvání, druh pohybové činnosti)
  • Preskripce pohybové aktivity jako prevence civilizačních poruch u dětí
  • Preskripce pohybové aktivity u jednotlivých typů oslabení (například u diabetiků, hypertenze, ischemické choroby srdeční, obezity aj.)
  • Specifikace kondičního programu u seniorů
Literatura
    doporučená literatura
  • STEJSKAL, Pavel. Patofyziologie tělesné zátěže. Brno: Masarykova univerzita. s. nestránkováno, 200 s. ISBN 978-80-210-7384-5. 2014. URL info
  • HRSTKOVÁ, Hana. Pohyb a zdraví dětí. Brno: Masarykova univerzita. s. nestránkováno, 49 s. ISBN 978-80-210-7433-0. 2014. URL info
  • PASTUCHA, Dalibor. Tělovýchovné lékařství : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada. 288 s. ISBN 9788024748375. 2014. info
  • PASTUCHA, Dalibor. Tělovýchovné lékařství. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 152 s. ISBN 9788024428611. 2011. info
  • SILBERNAGL, Stefan a Florian LANG. Color atlas of pathophysiology. 2nd ed. Stuttgart: Thieme. x, 433. ISBN 9783131165527. 2010. info
  • ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada. 126 s. ISBN 9788024732138. 2010. info
  • MUŽÍK, Vladislav. Pohyb a zdraví. In KACHLÍK, Petr a Vladislav MUŽÍK. Program Zdraví 21 a výchova ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. s. 27. ISBN 978-80-210-4369-5. 2007. info
Výukové metody
teoretická výuka formou přednášek a praktická formou seminářů.
Metody hodnocení
Povinná účast ve výuce. V rámci semináře student absolvuje:
- výstup na vybrané téma, které zpracuje i formou seminární práce - jeden průběžný test - pro splnění minimálně 70% úspěšnost
Celý předmět bude zakončen ústní zkouškou - hodnocení A-F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.