np004 Social Sciences IV

Faculty of Sports Studies
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Dita Slavíková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (seminar tutor), Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Faculty of Sports Studies
Contact Person: doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Timetable of Seminar Groups
np004/aplTV1: Tue 8:00–8:45 malá těl. Vinařská
np004/aplTV2: Tue 8:45–9:30 malá těl. Vinařská
np004/aplTV3: Tue 9:30–10:15 malá těl. Vinařská
np004/aplTV4: Tue 10:15–11:00 malá těl. Vinařská
np004/inspp1: Mon 15:00–15:45 U212
np004/insps1: Mon 16:00–16:45 U217
np004/insps2: Mon 16:45–17:30 U217
np004/insps3: Mon 17:30–18:15 U217
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This subject concludes the integrative special pedagogic as lectures and seminars and adapted physical education as exercises. Aim of this subject - have basic information about particular sorts of healthy handicaps and possibility of education and acceptable motion activities in relation to individual handicaps.
Syllabus (in Czech)
  • *Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesnépostižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. Vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia) *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showwdown, Goalball(. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. Cíl aúloha TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. Vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literature
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie (Education of Individual with Intellectual Disabilities). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 pp. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií (Education of Children and Pupils with Epilepsy Specification). In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, p. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem (Education of Pupils with Autism). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, p. 309 - 328, 19 pp. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
Assessment methods (in Czech)
Výuka probíhá jednosemestrálně, 1/1 přednáška/seminář Integrativní speciální pedagogika, 0/1 - cvičení Aplikovaná tělesná výchova. Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích a cvičeních, vypracování semninární práce na dané téma, zkouška formou závěrečného písemného testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
General note: Integrativní speciální pedagogika (1/1), Aplikovaná tělesná výchova (0/1).
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2007, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2006/np004