np017 Sportovní edukace I

Fakulta sportovních studií
podzim 2005
Rozsah
0/7. 5 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Hedbávný, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Josef Michálek, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Procházka (přednášející)
PaedDr. Petr Starec, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Dagmar Šimberová (přednášející)
PaedDr. Karel Večeřa (přednášející)
Mgr. Petr Žůrek (přednášející)
Garance
PaedDr. Josef Michálek, CSc.
Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np017/atlcv1: Po 12:30–14:00 hřiště Poříčí 31
np017/atlcv2: St 10:30–12:00 hřiště Poříčí 31
np017/fotcv1: Út 9:30–11:00 Komárov-hřiště, K. Večeřa
np017/fotcv2: Čt 15:30–17:00 Komárov-hřiště, K. Večeřa
np017/sgcv1: Čt 13:45–14:30 tělocvična Poříčí 7
np017/sgcv2: Čt 14:30–15:15 tělocvična Poříčí 7
np017/sofcv1: Pá 10:45–13:00 hřiště
np017/sofcv2: Pá 13:00–15:15 hřiště
np017/vcgcv1: St 13:50–14:35 malá těl. Vinařská
np017/vcgcv2: St 14:40–15:25 malá těl. Vinařská
Předpoklady
Předpokladem k získání kreditů je absolvování všech subpředmětů (Atletika, gymnastika sportovní a všeobecná, fotbal, softbal, bruslení a lední hokej).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Atletika: Cílem tohoto semestru atletiky je osvojení didaktiky vybraných atletických disciplín a jejich praktické zvládnutí. Fotbal: Rozvoj a osvojení základních fotbalových herních dovedností,herních činností jednotlivce a herních kombinací. V teoretické části seznámení s pravidly fotbalu a s jejich změnami , s rozborem hry herní výkon jednotlivce, herní výkon družstva Lední hokej a krasobruslení: Cílem předmětu didaktika ledního hokeje a krasobruslení je navázat na předmět Obecná didaktika. Je nutné vytvořit správné zásady ve vyučovacím procesu při výuce ledního hokeje a krasobruslení. Především pak zdokonalit metody vyučování jednotlivých studentů s cílem dodržet základní didaktické principy,se zaměřením na využívání metodicko-organizačních forem. Softball: Zvládnutí jednotlivých herních činností a dovedností, znalost pravidel a pochopení základních herních variant. Gymnastika: Studenti mají prokázat na základě svých teoretických znalostí a praktických dovedností schopnost samostatně vést studenty v hodinách TV se zaměřením na sportovní gymnastiku. Všeobecná gymnastika: Pojmy a charakteristika obsahu.Schéma všeobecné gymnastiky a směry působení.Definice a cíle.Metodika uspořádání zaměřená na rozvoj pohybových schopností.
Osnova
  • Atletika 1. hodina - seznámení se základy didaktiky nácviku a metodiky u jednotlivých atletických disciplín a zadání metodických výstupů na jednotlivé hodiny 2. hodina - didaktika nácviku techniky běhu 3. hodina - didaktika nácviku nízkého, polonízkého, polovysokého a letmého startu, běh v zatáčce 4. hodina - didaktika nácviku štafetových běhů 5. hodina - didaktika nácviku techniky překážkových běhů 6. hodina - průpravná odrazová a rytmizační cvičení zaměřená na skokanské disciplíny 7. hodina - didaktika nácviku techniky skoku dalekého skrčným a závěsným způsobem 8. hodina - didaktika nácviku techniky skoku vysokého valivým obkročným způsobem a flopem 9. základy posilování pro atletické hody a vrhy a vrhačská gymnastika 10. hodina - didaktika nácviku techniky hodu míčkem a oštěpem Fotbal Praktická část úvodní část hodiny ( různé formy rozcvičení ), herní činnosti jednotlivce a herní kombinace ( formou didaktických výstupů) Teoretická část změny v pravidlech fotbalu, sledování a rozbor fotbalového utkání Lední hokej a krasobruslení: Předmět je zaměřen na didaktické výstupy studentů. Studenti v semestru po informační schůzce provádí metodické výstupy na zadané téma. Softball: Studenti se seznamují se základními herními činnostmi: Přihrávka horním i spodním obloukem, základy chytání míče jak ze vzduchu tak i po zemi, nácvik odpalování a samotná hra. V teorii je předmět zaměřen na znalosti pravidel a soutěžního řádu. Gymnastika: - osvojení metodiky jednotlivých cvičebních tvarů s učebních osnov pro ZŠ a SŠ - poskytování záchrany a dopomoci - aplikace získaných dovedností při výuce SG Všeobecná gymnastika: Získání správných pohybových návyků. Optimální rozvoj pohybových dispozic. Pohybové dovednosti a kondice. Zdravý životní styl a hodnotná náplň volného času. Rozvoj tvořivosti a estetického cítění. Společenské uplatnění získávání prožitků. Pohybové programy vedoucí k pohybové seberealizaci. Zdroje a východiska /historické systémy,ZG,RG,sportovní odvětví/. Vztah VG k ostatním gymnastickým odvětvím.
Literatura
  • SÜSS, Vladimír. Softball a baseball : technika, herní situace, pravidla. 1. vyd. Praha: Grada. 113 s. ISBN 802470658X. 2003. info
  • PAVLÍK, Josef a Marie BLAHUTKOVÁ. Sportovní gymnastika muži. První. Brno: Ped. fak. MU. 121 s. ISBN 80-210-2024-5. 1999. info
  • KLÁROVÁ, Renata. Moderní gymnastika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 50 s. ISBN 802101945X. 1998. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta, Jiří LUŽA, Josef MICHÁLEK, Jan ONDRÁČEK a Jan VYŠKOVSKÝ. Didaktika atletických disciplín. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 76 stran. ISBN 8021017007. 1997. info
  • LUŽA, Jiří. Softball ve výuce na střední škole. In Sborník Tělesná výchova a sport na školách všech stupňů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno. s. 170-174. Sborník prací Ped. fak MU v Brně, sv. 128. ISBN 80-210-0874-1. 1993. info
  • DOSTÁL, Emil a Václav VELEBIL. Didaktika školní atletiky. Vyd. 2., přeprac. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 260 s. 1991. info
  • DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. 2. přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 191 s. 1988. info
  • DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 191 s. 1988. info
  • DOBRÝ, Lubomír a Bohdan SEMIGINOVSKÝ. Sportovní hry : výkon a trénink. Vyd. 1. Praha: Olympia. 197 s. 1988. URL info
  • KORČEK, František, Jozef KŠIŇAN a Igor MRÁZ. Futbal : encyklopédia. 2. dopl. vyd. Bratislava: Šport. 399 s. 1986. info
  • KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Lední hokej : teorie a didaktika. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 186 s. 1986. info
  • HAVRÁNKOVÁ, Dagmar a Bohumil BARTOŇ. Vybrané kapitoly z didaktiky tělesné výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 128 s. 1982. info
  • KOSTKA, Vladimír, Luděk BUKAČ a Vladimír ŠAFAŘÍK. Teorie a didaktika ledního hokeje. Illustrated by Dagmar Křížová. 3., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 190 s. 1981. info
  • DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 195 s. 1977. URL info
  • PAVLÍK, Josef, Matylda MATOUŠKOVÁ a Jitka MOUČKOVÁ. Sportovní gymnastika na 2. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno. 229 s. 1976. info
  • CHOUTKA, Miroslav, Lubomír DOBRÝ a Miroslav ROVNÝ. Sportovní hry. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 313 s. 1972. info
Metody hodnocení
Atletika: Zvládnutí didaktického výstupu studenta na zadané téma + písemná příprava Fotbal: 100% aktivní účast ve cvičeních vypracování seminární práce na dané téma a praktické provedení v hodině sledování a rozbor fotbalového utkání formou sem. práce písemný test ( teorie fotbalu, pravidla ) Lední hokiej a krasobruslení: Metodický výstup-praktické provedení spolu s odevzdáním přípravy v elektronické podobě Gymnastika: Pedagogický výstup s písemnou přípravou (rušná , průpravná , hlavní a závěrečná část) Úkoly pro samostudium: Studium doporučené literatury Příprava na ped. výstup (viz záp. požadavky) Všeobecná gymnastika: Písemný test Pedagogický výstup ,tvorba pohybového programu. Ükoly pro samostudium : Tvorba pohybového programu Cíle a charakteristika VG. Kontrola:viz požadavky zápočtu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Atletika (0/1), Didaktika fotbalu (0/1), Didaktika ledního hokeje a krasobruslení (0/1), Softbal (0/2), Didaktika sportovní gymnastiky (0/1), Všeobecná gymnastika (0/1).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.