np022 Pedagogická praxe I

Fakulta sportovních studií
jaro 2008
Rozsah
pátek. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Předpoklady
np021 Úvod do pedagogické praxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Cílem této praxe je seznámení se s terénem základní školy a školní dokumentací (pedagogická dokumentace o žákovi - katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.), prohloubit si způsobilost analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces. Na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, připravit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek, ověřit si své vzdělávací a výchovné schopnosti a dovednosti. Studenti pracují ve dvojicích.
Osnova
  • Student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ v Brně. Celkový počet odučených hodin TV je 8. Dále student absolvuje 8 náslechů u cvičného učitele, 4 náslechy aktivní a 4 pasivní v hodinách jiného studenta. Účastní se rozborů všech hodin. Student získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek. Učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku.
Literatura
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 71 s. ISBN 80-210-1525-X. 1997. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál. 155 s. ISBN 80-7178-022-7. 1996. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex. 107 s. ISBN 80-85783-21-5. 1998. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna. 36 s. 1996. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 145 s. ISBN 8024404443. 2002. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum. 171 s. ISBN 8071846597. 1998. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus. 38 s. ISBN 80-7041-184-8. 2000. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum. 82 s. ISBN 8024605155. 2002. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido. 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. 2002. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2007. Dostupný na www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdělávání-verze-2007
Metody hodnocení
Průběžná praxe ukončena zápočtem. K zápočtu doložit: 8 příprav na vyučovací jednotky ve škole připomínkované cvičným učitelem včetně kartiček s průpravnou částí, 4 zpětné vazby od hospitujícího studenta, denní záznam činnosti na praxi, kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi, přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem, dohody o provedení práce s žádostí o převod mzdy na účet.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.