np2340 Didaktika basketbalu a volejbalu

Fakulta sportovních studií
podzim 2014
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Zdeněk Janík (přednášející)
Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Jaroslav Šamšula (přednášející)
Mgr. Jindřich Pavlík (cvičící)
Mgr. Tomáš Vencúrik, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Štěpán Vrubl (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2340/01: St 13:50–15:20 E34/153 - hala míčových sportů, J. Šamšula, T. Vencúrik
np2340/03: Po 13:00–14:30 E34/153 - hala míčových sportů, Z. Janík, J. Šamšula
np2340/04: St 8:50–10:20 E34/153 - hala míčových sportů, Z. Janík, J. Pavlík
np2340/05: Út 13:50–15:20 E34/153 - hala míčových sportů, Z. Janík, J. Šamšula
Předpoklady
studenti ovládají prakticky nácvik basketbalu a volejbalu, absolvování předmětů bp 2058 a bp 2010
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu Didaktika basketbalu a volejbalu je představit správné zásady ve vyučovacím procesu při výuce těchto sportovních her. Především pak pomoci zdokonalit vyučovací pokusy jednotlivých studentů s cílem dodržet základní didaktické principy, se zaměřením na využívání metodicko – organizačních forem. Součástí předmětu je porozumění činnosti rozhodčího v utkání (praktická ukázka).
Osnova
  • Předmět je zaměřen na didaktické výstupy studentů. Studenti v semestru po informační schůzce (zde jim budou zadány metodické výstupy z basketbalu, požadavky k výstupům, kreditové požadavky ke splnění předmětu) provádí v první části metodické výstupy na zadané téma dle instruktážních videí herních činností jednotlivce. Každý metodický výstup se skládá ze tří částí. V první části student provádí didaktický výstup. Ve druhé části pak student vykonává činnost rozhodčího. U kombinovaného studia probíhají části dle úkolů samostudia. Přednášková část je zaměřena na historii vzniku a vývoje her, jejich pravidel, nácvik herních činností jednotlivce v posloupnosti metodické řady, činnost a gestikulaci rozhodčího. úkoly pro samostudium: studium instruktážních videí 1. část - vypracování dvou seminárních prací, jedna z basketbalové a jedna z volejbalové části na zadané téma Basketbalová témata: 1.dovedností řada s míčem ballhandling s jedním míčem 2.dovedností řada s míčem ballhandling se dvěma míči 3.závodivé hry s míčem vhodné pro basketbal 4.drobné průpravné pohybové hry vhodné pro basketbal 5.obranné činnosti jednotlivce základní obranný postoj, pohyb, práce paží 6.obranné činnosti jednotlivce – krytí hráče s míčem na místě 7.obranné činnosti jednotlivce krytí hráče s míčem v pohybu 8.obranné činnosti jednotlivce krytí hráče bez míče 9.činnost obránce proti dvěma útočníkům (útočná kombinace založená na přečíslení 2-1 10.útočné činnosti jednotlivce střelba 11.útočné činnosti jednotlivce dvojtakt 12.útočné činnosti jednotlivce přihrávky na místě 13.útočné činnosti jednotlivce přihrávky v pohybu 14.útočné činnosti jednotlivce uvolnění hráče bez míče 15.útočné činnosti jednotlivce základy vedení míče, driblink na místě 16.útočné činnosti jednotlivce - zastavení, uvolnění hráče s míčem na místě, zahájení úniku 17.útočné činnosti jednotlivce uvolnění hráče s míčem v pohybu, technika výměn 18.řešení situace jeden na jednoho 19.řešení situace při útočném a obranném doskakování Volejbalová témata: • odbití obouruč vrchem • odbití obouruč spodem • útočný úder – práce nohou • útočný úder - práce paže • spodní podání • vrchní podání rotované • vrchní podání plachtící • vrchní podání smečované • obrana na síti – jednoblok • obrana na síti - seskupování dvojbloku, trojbloku • zakládání útoku – přihrávka podání • nahrávka • vybírání v poli – placka • vybírání v poli - převal stranou • zakládání útoku – postavení na přihrávku v pěti hráčích – se stabilním nahrávačem 2. Na základě videozáznamu provést analýzu pravidel hry v utkání a gestikulace rozhodčího ve vybraném soutěžním utkání basketbalu a volejbalu
Literatura
  • VELENSKÝ, Michael. Basketbal : herní trénink, kondiční trénink, technika, taktika. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 99 s. ISBN 8071698342. info
  • BARTOŠOVÁ, Světlana. Basketbal : [nové poznatky a zkušenosti z trenérské práce s družstvy všech výkonnostních úrovní]. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1987, 281 s. info
  • VELENSKÝ, Emil. Basketbal. 1. vyd. Praha: Olympia, 1987, 283 s. : i. info
  • ČECHVALOVÁ, Una a Gustav HERRMANN. Basketbal : učebný text pre poslucháčov FTVŠ. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1972, 151 s. info
  • VELENSKÝ, Michael. Basketbal : základní program aplikace útočných a obranných činností. Vyd. 1. Praha: NS Svoboda, 1998, 76 s. ISBN 8020505539. info
  • JANÍK, Zdeněk, Tomáš PĚTIVLAS a Veronika FUNKOVÁ. Nácvik činností jednotlivce v basketbalu v herních cvičeních. 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně Fakulta sportovních studií, 2005, 68 s. ISBN 80-210. info
  • PĚTIVLAS, Tomáš, Zdeněk JANÍK a Lucie DRÁSALOVÁ. Nácvik herních činností jednotlivce v basketbalu. 2003. vyd. Brno: PAIDO, 2003, 22 s. CD rom a instruktážní knížka. ISBN 80-7315-055-7. info
  • JANÍK, Zdeněk, Tomáš PĚTIVLAS a Veronika WIEDNEROVÁ. Nácvik činností jednotlivce v basketbalu v herních cvičení : sborník herních cvičení. 1. vyd. V Brně: MU FSpS, 2005, 66 s. ISBN 802103839X. info
  • platná pravidla volejbalu pro rok 2012
  • platná pravidla basketbalu pro rok 2012
  • HANÍK, Zdeněk a Jaroslav VLACH. Volejbal. 1. vyd. Praha: Olympia, 2008, 347 s. ISBN 9788073760786. info
  • NYKODÝM, Jiří a kol. ET. Teorie a didaktika sportovních her. Brno. Masarykova univerzita: FSpS MU, 2006, 120 s. 1. vydání. ISBN 80-210-4042-4. info
  • BUCHTEL, Jaroslav. Teorie a didaktika volejbalu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2006, 194 s. ISBN 8024610116. info
  • CÍSAŘ, Václav. Volejbal : technika a taktika hry, průpravná cvičení. 1.vyd. Praha: Grada, 2005, 165 s. ISBN 8024705028. info
Výukové metody
praktická cvičení a přednášky
Metody hodnocení
zkouška, e-learningový test z basketbalu a volejbalu (kategorie e-learningu 3), který je zaměřen na historii vzniku a vývoje her, jejich pravidel, nácvik herních činností jednotlivce v posloupnosti metodické řady, teorii herních kombinací a systémů. Závěrečný písemný test 1 se skládá z 80 otázek hodnocených 80 body. Pokud student není úspěšný provádí první opravný termín (test 2) a posléze druhý opravný termín (test 3) K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 56 bodů.Studenti provádí praktické výstupy dle zadání v osnově předmětu a odevzdávají přípravu na vyučovací hodinu. Na základě videozáznamu provést a odevzdat analýzu pravidel hry použitých v utkání a gestikulace rozhodčího ve vybraném soutěžním utkání basketbalu a volejbalu.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-basketbalu-a-volejbalu/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
V čem spočívá inovace: Nový výukový předmět. Didaktiky byly původně zaměřeny pouze na výstupy studentů bez opory instruktážních videí. Do předmětu je přidána činnost rozhodčího v utkání.
Proč předmět inovujeme: Inovace navazuje na změny pravidel v obou sportech s nutností vytvoření didaktických pomůcek pro metodické výstupy studentů.
Výukový materiál: E-learning. Kategorie e-learningu: 3
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.