np2409 Zimní outdoorové aktivity

Fakulta sportovních studií
podzim 2017
Rozsah
kurz 5D. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eduard Hrazdíra, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sylva Hřebíčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Jurečka (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D.
Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
Absolvování předmětu Lyžování z předcházejícího bakalářského studia. Studenti sestaví baterii vhodných pohybových aktivit vzhledem k alokaci, profilu terénu a specifické skupině (zátěž, časová dotace - prostřednictvím semináře), provedou vstupní testování a měření (In-Body, terénní zátěžový test - sporttester, výsledky laboratorního zátěžového testu), aplikují pohybový program (organizace, vedení a vyhodnocení programu) cílové aktivity a provedou vyhodnocení navrženého programu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je aplikace poznatků pohybového a výživového programu v rámci zimních outdoorových aktivit.
Výstupy z učení
Outdoorové aktivity představují programy, které díky uplatnění svalové síly, vytrvalosti a flexibility v přírodním prostředí, představují způsob korekce celkového fyzického zdravotního stavu. Tento kurz je určen pro studenty k získání zkušeností v oblasti organizace zimních outdoorových pohybových aktivit a cvičení, včetně zdravotních zásad a postupů. Tyto zásady se vztahují na osobní charakteristiky (věk, pohlaví, cíl aktivity, kazuistika klienta) a soustředí se na aplikaci zdravotních programů s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu, jako například hodnoty srdeční frekvence, složení těla, tělesné rozměry, analýzy energetického příjmu. Kurz zahrnuje přednášky, demonstrace a aktivní účast studentů na činnostech zimních outdoorových aktivit (běžecké lyžování, sjezdové lyžování, snowboard,…). Student bude po absolvování kurzu schopen na základě diagnostiky sestavit a realizovat outdoorový program pro specifickou skupinu klientů (sportovci různého výkonu, ženy, senioři, atd.) v přírodním prostředí. Student bude schopen analyzovat zdravotní rizika spojená s outdoorovým programem, na jejich základě v rámci prevence úrazu a chronických poškození pohybového aparátu upravit pohybový program včetně návrhu prostředí dle potřeby klienta. Student bude schopen diagnostikovat účinnost intervenčního programu prostřednictvím moderních měřících metod (In-Body, sporttesterů).
Osnova
  • pomůcky: výstroj a výzbroj pro běžecké a sjezdové lyžování, výstroj a výzbroj pro snowboard, sněžnice, pevná zimní obuv, sporttestery, In-Body, GPS, PC, internet.
Literatura
  • Guten, G. N. (2005). Injuries in Outdoor Recreation: Understanding, Prevention, and Treatment. Guilford: Falcon Guide.
  • Floyd, R. T., & Thompson, C. W. (2004). Manual of structural kinesiology. New York: McGraw-Hill.
  • Costill, D. L., Wilmore, J. H., & Kenney, W. L. (2012). Physiology Of Sport And Exercise. Champaign, Illionois: Human Kinetics.
  • Frost, R. (2013) Applied Kinesiology, Revised Edition: A Training Manual and Reference Book of Basic Principles and Practices. Berkeley: North Atlantic Books.
  • Machová, J., & Treml, J. (2008). Lyžování: 21 kondičních programů. (1. vyd.). Praha, Česko: Grada.
  • Magdalinski, T. (2013). Study Skills for Sport Studies. New York: Routledge.
  • David, M., & Pierce, M. (2004). Conditioning for Outdoor Fitness: Functional Exercise and Nutrition for Every Body. Seattle: Mountaineers.
  • Rieder, M., & Fiala, M. (2006). Lyžování: kondiční příprava: tréninkové programy, síla koordinace, rychlost, vytrvalost, ohebnost. (1. Vyd.). Praha, Česko: Grada.
  • Straková, T. (2011). Základy snowboardingu: historie, vybavení pro snowboarding, technika a metodika, bezpečnost. Brno, Česko: Masarykova univerzita.
Výukové metody
Praktická cvičení v lyžařském středisku.
Metody hodnocení
• 100 % účast na kurzu • Sestavení baterie pohybových aktivit, jejich předvedení a vyhodnocení navrženého programu – hodnoceno na škále A-F.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.