np2504 Fyziologie sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. MUDr. Jan Novotný, CSc. (přednášející)
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Jan Novotný, CSc.
Oddělení sportovní motoriky a metodologie v kinantropologii – Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Oddělení sportovní motoriky a metodologie v kinantropologii – Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 10:30–12:00 E34/203 - seminární místnost
Předpoklady
Znalosti anatomie a fyziologie člověka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si osvojí znalosti z fyziologie a patofyziologie člověka vztahující se k fyzické zátěži při cvičení a sportovní činnosti, s důrazem na specifika kondiční přípravy. Úspěšný student předmětu by měl mít znalosti důležité pro vedení efektivního a bezpečného kondičního tréninku. Absolvent bude schopen:
• Tvořivě implementovat fyziologické vědomosti a aplikovat fyziologické principy efektivního sportovního tréninku.
• Respektovat individuální zvláštnosti reakce a adaptace sportovce i specifika kondičního tréninku a zevních podmínek tak, aby byla minimalizována rizika poškození zdraví.
• Využít výsledky zátěžových testů.
Výstupy z učení
Student si osvojí znalosti z fyziologie a patofyziologie člověka vztahující se k fyzické zátěži při cvičení a sportovní činnosti, s důrazem na specifika kondiční přípravy. Úspěšný student předmětu by měl mít znalosti důležité pro vedení efektivního a bezpečného kondičního tréninku. Absolvent bude schopen:
• Tvořivě implementovat fyziologické vědomosti a aplikovat fyziologické principy efektivního sportovního tréninku.
• Respektovat individuální zvláštnosti reakce a adaptace sportovce i specifika kondičního tréninku a zevních podmínek tak, aby byla minimalizována rizika poškození zdraví.
• Využít výsledky zátěžových testů.
Osnova
  • Úvod do předmětu – smysl, obsah, studijní literatura, zakončení
  • Základní pojmy – tělesná zdatnost, motorické schopnosti, kondice, kondiční trénink, reakce a adaptace na zátěž, fyziologie, patofyziologie, prevence
  • Fyziologie reakce a adaptace lidského organizmu na zatížení při kondičním tréninku
  • Fyziologické cíle a principy kondičního tréninku: zdroje energie, superkompenzace, dostatečné zatížení, opakování zátěže, specifita, reverzibilita, individuální přístup, prevence přetížení; detrénink, retrénink
  • Fyziologie kosterních svalů – struktura a funkce, schopnost kontrakce, přeměna energie, typy vláken, adaptační změny, regenerace a reparace myocytů
  • Patofyziologie svalové tkáně při kondičním tréninku - místní patologická únava a poškození svalů (myositis, rabdomyolýza, distenze, parciální ruptura, ruptura) – příčiny a mechanizmy jejich rozvoje, prevence, projevy, 1. pomoc
  • Fyziologie vnitřního prostředí při kondičním tréninku - udržení homeostázy při zátěži
  • Úloha „záložních systémů“ při kondičním tréninku (oběhový, lymfatický, respirační systém, trávicí)
  • Fyziologie a patofyziologie nervového řízení svalové práce při kondičním tréninku – mozek, mícha, motorické nervy a dráhy, neuromuskulární ploténka, propriorecepce
  • Fyziologie a patofyziologie neuroendokrinního systému a autonomního nervového systému – v reakci a adaptaci na zátěž v kondičním tréninku
  • Fyziologie a patofyziologie kardiorespiračního systému při kondičním tréninku – kardiovaskulární, oběhový/transportní a ventilačně-respirační systém – podpora svalové práce, reakce a adaptace při kondičním tréninku
  • Speciální fyziologie a patofyziologie žen, dětí a starších osob v kondičním tréninku – motorické schopnosti, zdravotní rizika (příčiny, projevy, prevence)
  • Patofyziologie kondičního tréninku ve specifických podmínkách v zavřeném prostoru a venku (klimatické podmínky, dezorientace v terénu) – rizika přehřátí, dehydratace, hyponatrémie atd. – příčiny, projevy, prevence
  • Uplatnění zátěžové funkční diagnostiky v řízení kondičního tréninku - cíle testů, zdroje a způsoby zatížení, podmínky pro provádění bezpečných testů, ukazatele reakce na zátěž; rozdíl odezvy na zátěž v laboratoři a venku
  • Testy anaerobních schopností (sprint do schodů, výskokový test, Wingate test) – způsob provedení, sledované parametry a jejich interpretace, aplikace výsledků pro plánování kondičního tréninku
  • Speciální dynamometrické parametry na bicyklovém ergometru
  • Testy aerobních schopností (step-testy, W170, Ruffierův test, Cooperův test, spiroergometrie na běhátku a bicyklovém ergometru) – způsob provedení, sledované parametry a jejich interpretace, aplikace výsledků pro plánování vytrvalostního tréninku
  • Fyziologická a patologická únava (akutní a chronická) při kondičním tréninku
  • Přetrénování – příčiny, projevy a prevence, diagnostika
  • Abstinenční syndrom – příčiny, projevy, prevence, diagnostika Mikrotraumata pohybového aparátu při kondičním tréninku – záněty a poškození šlach a jejich úponů, vazů, kostí, tíhových váčků – příčiny, projevy, prevence
  • Zdravotní rizika při jízdě na bicyklových trenažerech a na kole venku – příčiny a mechanizmy, prevence, projevy a první pomoc
  • Zdravotní rizika při běhu na běhátku a venku – příčiny a mechanizmy, prevence, projevy a první pomoc
  • Zdravotní rizika při plavání v bazéně a na volné vodě – příčiny a mechanizmy, prevence, projevy a první pomoc
  • Zdravotní rizika používání dopingových látek a metod ve sportu - hormonální anabolika, látky a metody ke zvýšení aerobní kapacity aj.
Literatura
    povinná literatura
  • Silbernagl S, Despopoulos A. (2004). Atlas fyziologie člověka. Praha: Grada/Avicenum.
  • Máček M a kol. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
  • Novotný J a kol. Kapitoly sportovní medicíny. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Elportál. Dostupné na http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps15/sp_med/web/index.html.
    doporučená literatura
  • Kraemer WJ et al. (2012). Exercise physiology. Baltimore: Wolters Kluwer.
  • Kučera M a kol. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén.
Výukové metody
Teoretické přednášky
Metody hodnocení
Student musí prokázat znalosti a schopnost logického úsudku a praktických závěrů na poli vymezeném výše uvedenými cíli tohoto předmětu při ústní zkoušce.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~novotny
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.