np921 Aplikovaná psychomotorika

Fakulta sportovních studií
jaro 2009
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lucie Brůžková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eva Matějková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Vilma Medišauskaite (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np921/s1: Út 8:30–9:15 malá těl. Vinařská, L. Brůžková, E. Matějková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi využití psychomotoriky u jedinců se speciálními vzdělávácími potřebami. Studenti se naučí zařazovat psychomotorické hry a cvičení do hodin tělesné výchovy včetně zvládání integrovaných jedinců.
Osnova
  • Praktický seminář k využití psychomotorických činností a her během výuky a běžného režimu dne. Hry pro seznámení a rozvoj pozornosti, motoriky, laterality, komunikace, spolupráce, napětí a uvolnění, vnímání těla v prostoru a poznávání sama sebe. Využití netradičního náčiní a pomůcek (jogurtové kelímky, padák, psychomotorické vozíky, šlapáky, atd.). Nejedná se pouze o cvičení a hry za účelem zlepšení obratnosti, posílení fyzické zdatnosti nebo aktivní odpočinek, ale jde o aktivity, které napomáhají také rozvoji psychických funkcí, mj. pozornosti. Cílem psychomotoriky je bezděčné prožívání radosti z pohybu, ze hry a z tělesných cvičení. Prostřednictvím her má psychomotorika na zřeteli vylaďování psychofyziologického stavu člověka. Je formou aktivního odpočinku, procesem regenerace a vhodnou aktivitou ke kompenzování duševní námahy. Rozvíjí rovnoměrně psychickou, fyzickou i společenskou stránku každého člověka. Náplň předmětu: Úvod do Apl.psychomotoriky
  • Fobie
  • ADD, ADHD,LMD, DMO, SPU
  • Neslyšící, pomocné artikulační znaky
  • Slabozrací, nevidomí (PET víčka)
  • Mentální retardace
  • Pohybové postižení
Literatura
  • BLAHUTKOVÁ, Marie, Evžen ŘEHULKA a Šárka DVOŘÁKOVÁ. Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido, 2005, 78 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-108-1. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie, Jiřina KLENKOVÁ a Dana ZICHOVÁ. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 56 s. PF MU,4087/Pd-5/05-17/99. ISBN 80-210-3627-3. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. první. Brno: Pedagogická fakulta MU Brno, 2003, 92 s. ISBN 80-210-3067-4. info
Metody hodnocení
Praktická výuka. Požadavky k zápočtu: 1. 100% účast na výukových lekcích. (Ve výjimečných případech možnost nahradit hodinu seminární prací na zameškané téma.) 2. Plán hodiny aplikované psychomotoriky pro specifickou skupinu - včetně popisu aktivit, cíle, pomůcek, atd.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011.