np934 Kvalitativní výzkum

Fakulta sportovních studií
podzim 2008
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np934/s1: Út 18:30–20:00 U224, R. Švaříček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti se naučí teoretické základy kvalitativního výzkumu a seznámí se s celou šíří praktických postupů, které jsou využitelné ve výzkumných projektech pro diplomové a doktorské práce. Mohou s vyučujícím konzultovat své konkrétní postupy na diplomových a doktorských projektech.
Osnova
  • 1. Kvalitativní přístup a jeho teoretická a metodická východiska. Definování kvalitativního přístupu – podle metody sběru dat, postupu při usuzování, typů dat a způsobu analýzy dat. Problém kvantifikace dat. Cíle kvalitativního přístupu a jeho další specifika: hodnotová neutralita, účastníci jako vědci, užívaný jazyk a jeho význam. Výběr přístupu při realizaci výzkumu. Výzkumný problém a výzkumná otázka. Kdy je kvalitativní přístup vhodný – získání nových poznatků, vnímání jevů aktéry situace, poznání reálného stavu, zkoumání obtížně přístupné populace. Rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem. Kombinace přístupů. 2. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu. Validita, typy validity. Pravdivost a platnost – důvěryhodnost, potvrditelnost a autenticita. Techniky k zajištění důvěryhodnosti. Přenositelnost – limity výzkumu a reflexe subjektivity. Spolehlivost – konzistence při kódování. Etické dimenze výzkumu: důvěrnost, poučený souhlas, etické standardy profesí. 3. Proces kvalitativního výzkumu a jeho plánování. Lineární model výzkumného procesu: teorie-hypotézy-operacionalizace-vzorkování-sběr-interpretace-validizace. Cirkulární model výzkumného procesu. Fáze kvalitativního výzkumu: cíle, konceptuální rámec, výzkumné otázky, metody, zajištění kontroly kvality, sběr dat, analýza a interpretace, závěry. Cíle výzkumu: intelektuální, praktický, personální. Definování klíčových konceptů v konceptuálním rámci – spojení s teorií. Definování výzkumných otázek – jejich principy. Zkoumaný vzorek: záměrný výběr, graduální konstrukce vzorku, teoretická nasycenost a sněhová koule. 4. Designy kvalitativního výzkumu. Co je design výzkumu, základní typy. Etnografie – příklady“terénů“, gatekeepers jako účastníci výzkumu. Zakotvená teorie – cíle ZT, princip konstantní komparace. Případové studie – záměrný výběr případu, unikátní vlastnosti určitého jevu. Biografický design: zachycení vývoje a kritických období, vztah výzkumníka s účastníkem výzkumu, otázky v biografickém výzkumu. Akční výzkum. 5. Metody sběru dat. Výběr metody ve vztahu k cílům a specifikům výzkumu. Zúčastněné pozorování, hloubkový rozhovor, ohniskové skupiny a skupinový rozhovor, pořizování videozáznamu jako metoda sběru dat, triangulace. Možnosti triangulace. 6. Analýza kvalitativních dat. Realistický přístup a narativní přístup. Organizace dat. Technika redukce datového korpusu a rozkrytí významu. Návodné otázky pro kódování (co, kdo, jak, kdy, kde, jak moc, proč, kvůli čemu, pomocí čeho). Definice kódování. Otevřené kódování. Technická podpora při kódování, počítačové programy. Chyby při kódování. 7. Psaní napříč kvalitativním výzkumem.
Literatura
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. 2007. URL info
  • FLICK, Uwe. An introduction to qualitative research. 3rd ed. London: SAGE Publications. xii, 443. ISBN 1412911451. 2006. info
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada. 332 s. ISBN 9788024713625. 2006. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál. 407 s. ISBN 8073670402. 2005. info
  • The SAGE handbook of qualitative research. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications. xix, 1210. ISBN 0761927573. 2005. info
  • SILVERMAN, David. Doing qualitative research : a practical handbook. 1st pub. London: Sage Publications. xv, 316. ISBN 0761958231. 2000. info
  • Qualitative research :theory, method and practice. Edited by David Silverman. 1st ed. Thousand Oaks: Sage Publications. ix, 262 s. ISBN 0-8039-7666-6. 1997. info
  • KVALE, Steinar. Interviews : an introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks: SAGE Publications. 326 s. ISBN 0-8039-5820-X. 1996. info
Metody hodnocení
Individuální nebo skupinový projekt
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010.