BKH_OLTO Obchodní logistika a technologie v obchodě

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
tutorial 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Eva Švandová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 zapsaných studentů. / The minimum number of enrolled students to open the course is 10.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Logistika a řízení dodavatelského řetězce resp. integrace logistiky s ostatními podnikovými funkcemi a integrace podniku s podniky v dodavatelském řetězci lze považovat za zdroj konkurenční výhody. Hlavně pro obchodní podniky, které jsou jedním z článků logistického řetězce, je fungování logistických procesů základní podmínkou jejich přežití. S růstem globalizace a propojování podniků v rámci dodavatelského řetězce přes hranice států mluvíme často právě o konkurenceschopnosti dodavatelského řetězce. Integrace totiž může vést ke zkvalitnění služeb pro zákazníky, je-li správně a komplexně řízena, včetně zohlednění rizik. Proces integrace podporuje prohlubující se digitalizace v rámci nově nastupující éry Společnost 4.0. Rozvoj informačních a systémových technologií je to, co podporuje efektivní fungování logistických procesů, které mají ale dopad nejen na úroveň zákaznického servisu, ale i nákladů. Logistika je vrámci kurzu primárně chápána jako služba, proto výklad vychází i ze základních teoretických koncepcí, které se týkají řízení a marketingu služeb.

Cílem předmětu je představit logistiku a Supply Chain Management jako disciplínu, která má podstatný vliv na na konkurenceschopnost obchodních podniků a hodnotu vytvářenou pro zákazníky, neboť díky svému průřezovému charakteru prostupuje několika podnikovými funkcemi a svými cíli a úkoly podstatně přispívá k žádoucí výkonnosti podniků.

Kurz je proto zaměřen na:
1) pochopení významu logistiky pro konkurenceschopnost obchodního podniku a hodnotu vytvářenou pro zákazníky,
2) pochopení logistikého procesu a logistických rozhodnutí v podniku a v dodavatelském řetězci v souvislostech jejich dopadu na náklady a zákaznický servis
3) seznámení s technologiemi, které jsou nutné pro řízení dodavatelského řetězce a které je nutné , ve znalostní a hlavně globalizující se společnosti znát.

Důraz v předmětu je kladen zejména na pochopení:
• vazeb mezi logistickými aktivitami, celkovým řízením podniku, logistickými náklady a úrovní zákaznického servisu
• přístupů k řízení dodavatelských řetězců (SCM).
• metod a konceptů, které jsou v obchodní logistice a SCM uplatňovány
• tvorby strategie a designu dodavatelského řetězce
• významu informačních technologií pro úspěch dodavatelského řetězce.
Výstupy z učení
Studenti po absolvování tohoto kurzu budou:

- rozumět, co je obsahem logistiky a SCM se zaměřením na obchodní podniky a chápat jejich význam pro konkurenceschopnost a udržitelnost
-schopni definovat a aplikovat specifika logistiky obchodních podniků při řízení logistických procesů
- schopni vysvětlit příčiny a důsledky (časté) protichůdnosti cílů, které sleduje logistika a další podnikové funkce (tzv. trade–off)
- vědět, proč je nezbytné (celostně) plánovat a řídit logistické činnosti v rámci podniku i mezi podniky navzájem
- určit úlohy a vyplývající problémy logistiky při nákupu, skladování a distribuci u obchodních podniků
- rozumět základním problémům, které podniky řeší v oblasti přepravy, včetně mezinárodní přepravy
- seznámit se s informačními toky a dokumenty, které jsou pro výkon logistických procesů a Supply Chain Management typické
- schopni aplikovat vybrané metody, techniky, modely a koncepce uplatňované v obchodní logistice
- umět navrhnout ukazatele sledující logistické výkony v rámci podniku i na mezipodnikové úrovni
- umět definovat požadavky logistiky na informační zabezpečení svých procesů (tj. definovat požadavky na informační systém podniku)
- schopni posoudit vhodnost lokalizace prodejen
- rozumět aktuální trendům a výzvám pro logistiku (e-business, e-commerce, zpětné toky, environmentální požadavky, řízení rizik v souvislosti s globalizací)
- chápat možnosti a omezení aplikace různých strategií a konceptů logistického řízení
- schopni posoudit výhody a nevýhody outsourcingu v logistice
- znát přínosy a problémy technologií používaných při řízení oběhu zboží v dodavatelském řetězci (RFID, ECR, EDI, VMI, POS, CPFR atd.)
- definovat dopad logistických činností a jednotlivých logistických rozhodnutí na logistické náklady a uroveň zákaznického servisu.
Osnova
  • Témata probíraná v rámci tutoriálů:
  • 1. Obsah a cíle logistiky a Supply Chain Managementu
  • 2. Logistika, Supply Chain Management - konkurenční výhoda a hodnota pro zákazníka; specifika řízení služeb v logistice a Supply Chain Managementu; zákaznický servis
  • 3. Globalizace a logistika, globální Supply Chain Management, Internacionalizace SC
  • 4. Ekonomická dimenze logistických činností, logistické náklady;
  • 5. Logistika a Supply Chain Design, logistické a SC strategie, kooperace v dodavatelském řetězci
  • 6. SCM v textilním průmyslu,Případová studie Zara
  • 7.SCM v potravinářském průmyslu - případová studie Tesco
  • 8. Měření výkonnosti logistiky a SCM
  • 9. Řízení materiálového toku, bullwhip efekt
  • 10. Nákupní strategie, e-procurement; Outsourcing logistických procesů
  • 11. Zásoby a jejich řízení
  • 12. Řízení skladových procesů, řešení skladových prostorů a zařízení a vybavení; rozhodování o umístění skladů
  • 13. Balení, kompletace a vychystávání
  • 14. Přeprava (národní)a mezinárodní přeprava
  • 15. Platební a dodací podmínky v dodavatelských vztazích, tok dokumentů v Supply Chain Managementu
  • 16. Řízení rizik v Supply Chain Managementu; Udržitelná a zpětná logistika a Suppy Chain Management
Literatura
    povinná literatura
  • HARRISON, Alan, Remko I. van HOEK a Heather SKIPWORTH. Logistics management and strategy : competing throuhg the supply chain. 5th ed. Harlow: Pearson, 2014, xxx, 427. ISBN 9781292004150. info
  • BOWERSOX, Donald J., David J. CLOSS a M. Bixby COOPER. Supply chain logistics management. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill, 2010, xiv, 498. ISBN 9780071276177. info
  • MANNERS-BELL, John. Introduction to Global Logistics: Delivering the Goods. 2nd. New York: Kogan Page, 2016. ISBN 978-0-7494-7826-1. info
    doporučená literatura
  • FITZSIMMONS, James A., Mona J. FITZSIMMONS a Sanjeev BORDOLOI. Service management : operations, strategy, information technology. 8th ed. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2014, xviii, 524. ISBN 9780078024078. info
  • SIXTA, Josef a Miroslav ŽIŽKA. Logistika : metody používané pro řešení logistických projektů. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 238 s. ISBN 9788025125632. info
  • SCHÖNSLEBEN, Paul. Integral logistics management : operations and supply chain management in comprehensive value-added networks. 3rd ed. Boca Raton: Auerbach Publications, 2007, xxx, 1033. ISBN 9781420051940. info
  • GRÖNROOS, Christian. Service management and marketing : customer management in service competition. 3rd ed. Chichester: John Wiley & Sons, 2007, x, 483. ISBN 9780470028629. info
  • ŠKAPA, Radoslav. Reverzní logistika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 81 s. ISBN 8021038489. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou tutoriálů, které 1. zahrnují výklad pomocí diskuze nad problémovými oblastmi definovanými vyučujícím; 2. zahrnují demonstraci logistických problémů a jejich řešení na konkrétních příkladech vyučujícím doplněno diskusí se studenty; 3. navazují v některých tématech na POTy (případové studie) vypracované studenty na konkrétní tematické oblasti a problematiku dále rozvíjí.
Metody hodnocení
Kurz je zakončen písemnou zkouškou. Pro úspěšné absolvování předmětu student musí získat 60% bodů. Student se může zúčastnit zkoušky, pokud odevzdá a odprezentuje v daném termínu vypracovaný "povinný" POT (práce opravovaná tutorem) v požadované kvalitě. Jedná se o zpracování logistikého tématu v praxi tzn. formou případové studie. Studentům budou zadány další 3 POTy s cílem procvičit si aplikaci vybraných metod a koncepcí. Jejich zpracování však není povinné, nicméně zasáhne do finálního hodnocení předmětu. Výsledné hodnocení předmětu vypadá následovně: 100 - 92 % odpovídá hodnocení A; 91 - 83 % odpovídá hodnocení B; 82 - 74 % odpovídá hodnocení C; 73 - 65 % odpovídá hodnocení D; 64 - 60 % odpovídá hodnocení E; méně než 60% znamená, že student neuspěl.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 16 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2024/BKH_OLTO