BKH_PSEK Psychologie pro ekonomy

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Mojmír Snopek (přednášející)
Ing. Vojtěch Hanžl (pomocník)
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh
Ne 25. 9. 12:50–16:15 P101, Ne 6. 11. 16:20–19:35 P101, Ne 27. 11. 12:50–16:15 P101
Předpoklady
! KHPCHE Psychologie pro ekonomy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Uvedení do studia psychologie začíná humanistickým přístupem k člověku jako osobnosti, jako subjektu a činiteli sociálních vztahů, s přihlédnutím k jeho determinaci biologické, jeho vazbám v mikro-, -mezo-, exo- a makrosystému prostředí, se zřetelem k celoživotnímu procesu vývoje. V úvodní části je vysvětlen problém fylogeneze a ontogeneze člověka, kterým uvádíme vlastní psychosomatické pojednání o vybraných otázkách lidské osobnosti. Od pojetí člověka jako bytosti přírodní a společenské přecházíme k výkladu vnitřního a vnějšího obrazu osobnosti, k problémům lidského prožívání a chování. Tento složitý komplex vnitřního světa člověka analyzujeme z hlediska motivace chování, osobnostní dynamiky, biologické rovnováhy i výkonových možností člověka. V osobnostně akcentovaném rozvrhu témat postupujeme k vývojovým změnám osobnosti, k metodám jejího psychologického poznání a k otázce kategorizace a rozpoznávání psychických poruch. Na závěr zařazujeme nejednoznačnou problematiku udržování aktivního duševního a tělesného zdraví. Výklad psychologické podstaty člověka je doplněn o pohled filozofický, kulturně-antropologický, medicínský a ekologický.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět prožitkovému světu sebe sama a druhých lidí
- získá dovednost analyzovat a chápat lidskou aktivitu
- orientovat se v motivech jednání lidí
- zvládat zátěžové situace „Předmět byl inovován v rámci projektu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace bakalářských a navazujících magisterských studijních programů na Ekonomicko-správní fakultě MU (CZ.1.07/2.2.00/07.0447)“.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky):
  • 1) Úvod do základů psychologie osobnosti. Tradiční přístup. Současné poznatky interdisciplinárního přístupu z oblasti ekofilozofie, sociologie, antropologie, ekologie.
  • 2) Lidská fylogeneze a ontogeneze. Co je člověk a jak je biologicky podmíněn. Biologické základy psychiky. Činitelé utváření osobnosti. Dědičnost a prostředí. Procesy utváření osobnosti. Socializační vlivy. Člověk a příroda. Člověk a kultura.
  • 3) Vnitřní obraz osobnosti. Jak si uvědomujeme svět a sebe. Já - integrující činitel duševního života. Vznik a vývoj vědomí já. Sebepojetí - obraz sebe sama. Aspirace, aspirační úroveň. Sebehodnocení.
  • 4) Vnější obraz osobnosti. Chování - klíč k vnějšímu obrazu člověka. Způsoby chování. Základní dimenze chování. Vnější obraz člověka. Tělesné vzezření. Výrazové projevy.
  • 5) Motivace lidského chování. Problém motivace. Motivy v kontextu pracovních vztahů. Zdroje motivace. Motivy pracovní spokojenosti. Potřeba personalizace. Teoretické koncepce motivace. Překážky optimální pracovní motivace.
  • 6) Biologická osobnostní dynamika. Temperament. Pojetí temperamentu. Temperament a emoce. Typologie temperamentu. Biorytmy a osobnost. Chemismus organismu a psychika. Psychobiologický model temperamentu.
  • 7) Dynamická rovnováha člověka. Proces psychické adaptace. Adaptační dynamismy. Dynamismus naučené bezmocnosti. Dynamismus hledačské aktivity. Frustrace. Způsoby reagování na frustraci. Emoce jako prostředky adaptace. Vůle a adaptační zralost osobnosti.
  • 8) Výkonové možnosti člověka. Osobnostní předpoklady výkonu. Inteligence. Lidský mozek a jeho výkonnost. Funkce mozku a problém umělého intelektu. Tvořivost. Změny produktivity práce a tvořivé činnosti. Změny pracovních schopností v průběhu stárnutí.
  • 9) Člověk a jeho orientace ve světě. Člověk jako otevřený kognitivní systém. Člověk jako poznávací subjekt - součást různých ekosystémů a kultury. Poznávací projevy a jejich interaktivní funkce ve struktuře osobnosti.
  • 10) Ontogeneze lidské psychiky. Fylogeneze, ontogeneze, aktuální geneze. Ontogeneze lidské psychiky. Psychika jako evoluční proces. Periodizace životní dráhy člověka. Senzitivní vývojová období.
  • 11) Metody poznávání člověka. Pozorování. Rozhovor. Anamnéza. Psychologické testy výkonové a osobnostní. Studium člověka v pracovní činnosti.
  • 12) Patologie duševního života. Příčiny duševních poruch. Klasifikace duševních poruch. Poruchy prožívání. Poruchy chování. Poruchy intelektu. Toxikománie, alkoholismus, gamblerství.
  • 13) Zdroje lidského zdraví. Smysl životosprávných korekcí. Člověk jako psychosomatická jednota. Význam pozitivního myšlení. Adaptace člověka v náročných situacích. Stres a jeho vliv na výkonnost člověka. Psychosomatické reakce na stresy. Reichovy zóny. Pohybové a dechové korekce zátěží. Protistresová organizace myšlení.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Psychologie pro ekonomy. 3. vyd. Brno: Ekonomicko-správní fakulta MU, 2011, 230 s. ISBN 80-210-3396-7. info
Výukové metody
Výuka probíhá kombinovanou formou. Student se na každé ze setkání samostatně připravuje (teoretická příprava). Konzultace probíhá formou přednášky s diskusí nebo řešení případových studií. Student zpracovává seminární práci výběrem ze tří témat (referát, úvaha, esej).
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce.
Závěrečný písemný test se zadáním tří otázek s volnou možností odpovědi a časovým limitem půl hodiny. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F - podmínkou úspěšnosti je, že žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět KHPCHE.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.