BKH_ZMAR Základy marketingu

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Ladislava Kuchynková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Klára Kašparová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 3. 3. 12:50–16:15 P104, So 24. 3. 8:30–11:50 P104, So 21. 4. 8:30–11:50 P104
Předpoklady
(! KHMAR Marketing ) && (! BKH_MAR1 Marketing 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Marketing I. navazuje na znalosti získané v kurzech ekonomie, sociologie, psychologie a nauky o podniku. Kurz seznamuje studenty s vývojem koncepcí marketingového řízení a s různými náhledy na marketing z hlediska jeho poslání a cílů. Následně se věnuje jednotlivým analýzám prostředí, ve kterém se podnik pohybuje, otázkám kupního chování spotřebitele, jednotlivým nástrojům marketingového mixu a problematice jeho řízení i na globálních trzích. Speciální pozornost je také kladena na vysvětlení zpracování marketingového plánu.


Samotný předmět je rozdělen na dvě části – přednášky, kde se vyučující věnuje výše zmíněným okruhům a doplňuje je o informace jdoucí nad rámec základní literatury a tutoriály, kde vyučující očekává diskusi nad jednotlivými případovými studiemi, aktuálními marketingovými problémy.


Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé pohledy na marketingové řízení, na marketing obecně a na jeho jednotlivé typy;
- popsat jednotlivé prvky marketingového mixu;
- vysvětlit problematiku řízení marketingového mixu;
- identifikovat klíčové body v kupním chování spotřebitele z pohledu marketingu;
- použít jednotlivé metody analýzy prostředí;
- sestavit na základě nabytých znalostí marketingový plán;
Osnova
  • Předmět se skládá ze tří bloků výuky (setkání) a samostudia. Obsah příslušných částí je specifikován níže :

  • První blok:
  • – uvedení do problematiky (vývoj názorů na funkci marketingu, jednotlivé koncepce marketingového řízení, různé typy marketingu, problematika marketingového mixu);
  • – prostředí podniku (rozdíl mezi makro- a mikroprostředím, detailní vysvětlení faktorů makroprostředí podniku, detailní vysvětlení faktorů mikroprostředí podniku, vysvětlení příslušných analýz (SWOT analýza, STEP analýza, Porterova analýza pěti konkurenčních sil));
  • - sestavení marketingového plánu (objasnění důležitosti sestavování marketingového plánu, vysvětlení struktury marketingového plánu, vysvětlení sestavení marketingového plánu na reálné marketingové kampani).
  • Druhý blok:
  • - koncepce cíleného marketingu (segmentace, targeting, positioning).
  • Třetí blok:
  • - kupní chování zákazníka (modely kupní chování zákazníka, jednotlivé psychologické faktory mající vliv na to, jak spotřebitel postupuje v nákupním chování, aktuální výzkumy kupního chování).
  • - produkt (identita a image, vrstvy produktu, výrobková řada, výrobkový mix, značka a značková politika, dokumentace na reálných příkladech, životní cyklus produktu a z něj vyplývající strategie, kritika koncepce životního cyklu produktu, analýza portfolia a jeho jednotlivé modely, kritika portfoliových modelů).
  • V rámci samostudia musí student nastudovat z DSO Marketing (distanční studijní opora) a z dalších materiálů určených učitelem níže uvedená témata:
  • - marketingový výzkum (marketingový informační systém a jeho vztah k marketingovému výzkumu, význam marketingového výzkumu, jednotlivé typy výzkumů a jejich výhody a nevýhody, jednotlivé metody a techniky marketingového výzkumu a jejich výhody a nevýhody, výzkumný proces a jeho požadavky na informace, výběr vzorku);
  • - cena (širší a užší pohled na cenu v marketingovém pojetí, faktory ovlivňující způsob stanovení ceny, metody stanovení ceny, cenové strategie);
  • - distribuce (marketingová distribuční cesta, úrovně marketingové distribuční cesty a jejich výhody a nevýhody, typy marketingových distribučních cest, jednotlivé typy marketingových distribučních systémů, jednotlivé typy distribuce a jejich výhody a nevýhody) ;
  • - propagace (integrovaný komunikační mix, jednotlivé nástroje komunikačního mixu, metody stanovení rozpočtu);
  • Vytváření konkurenčních strategií (strategie leadera trhu, strategie vyzyvatele, strategie outsidera, dokumentace na reálných příkladech);
  • - globální marketing (úrovně mezinárodního zapojení, internacionalizace a globalizace, problémy spojené s vedením globálního marketingového mixu, dokumentace na reálných příkladech);
Literatura
    povinná literatura
  • Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
  • FORET, Miroslav, Klára KAŠPAROVÁ, Michael DOLEŽAL a Radoslav ŠKAPA. Marketing. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 166 s. ISBN 80-210-3500-5. info
    doporučená literatura
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena a kol. Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2009, 118 s. ISBN 978-80-210-5112-6. info
  • CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 9788072611676. info
  • KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Marketing. Translated by Hana Machková. Praha: Grada, 2004, 855 s. ISBN 8024705133. info
  • KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4. info
Výukové metody
Přímá výuka je rozdělena do tří setkání (obsah jednotlivých setkání viz výše). Obsah prvního setkaní a první poloviny druhého a třetího setkání je založen na výukové metodě přednáška (konkrétně na slovní a diskusní metodě výuky). Druhá polovina druhého a třetího setkání je založena na výukové metodě seminář (konkrétně na situační a inscenační metodě výuky), což má za cíl propojit kognitivní učení s učením sociálním.

Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem, k němuž je připuštěn pouze ten, kdo splnil níže uvedené požadavky.


Povinností studentů je vypracovat a prezentovat (upřesnění viz níže) 1 teamový POT za semestr (podrobnější informace k obsahu a jednotlivým tématům POTu jsou uvedeny v interaktivních osnovách na ISu). Na jednotlivá témata POTu se mohou studenti přihlásit na prvním setkání či následně prostřednictvím e-mailu (e-mail na učilete: klarad@econ.muni.cz). POT se odevzdává do Odevzdávárny ve stanovený den. Nedodržení termínu odevzdání je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce.


Zkouškový písemný test a konečné hodnocení:
- podmínkou připuštění ke zkoušce je řádné odevzdání POTu;
- podmínkou úspěšného absolvování předmětu je dosažení alespoň 60 % z celkového počtu bodů, tj. alespoň 12 bodů, z konečného zkouškového písemného testu;

Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, jedná se zejména o používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec o jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se rovněž vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu.

Navazující předměty
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Pro připuštění ke zkoušce je třeba vypracovat a odevzdat, resp. prezentovat zadaný POT
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět KHMAR.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.