ESF:BPH_MAR1 Marketing 1 - Informace o předmětu
BPH_MAR1 Marketing 1
Ekonomicko-správní fakultajaro 2011
- Rozsah
- 2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Klára Kašparová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Ladislava Kuchynková, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová - Rozvrh
- Út 14:35–16:15 P101
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPH_MAR1/02: Po 10:15–11:50 S311, P. Marciánová
BPH_MAR1/03: Čt 12:50–14:30 S308, L. Kuchynková
BPH_MAR1/04: Čt 14:35–16:15 S310, L. Kuchynková
BPH_MAR1/05: Út 16:20–17:55 S310
BPH_MAR1/06: Út 10:15–11:50 S311, P. Marciánová
BPH_MAR1/07: Po 12:00–13:35 S311, P. Marciánová - Předpoklady
- (! PHMARI Marketing I ) && (! BPH_ZMAR Marketing 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 153 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/153, pouze zareg.: 0/153 - Mateřské obory/plány
- Podnikové hospodářství (program ESF, B-EKM)
- Podnikové hospodářství (program ESF, M-EKM)
- Cíle předmětu
- Předmět Marketing I. navazuje na znalosti získané v kurzech ekonomie, sociologie, psychologie a nauky o podniku. Kurz seznamuje studenty s vývojem koncepcí marketingového řízení a s různými náhledy na marketing z hlediska jeho poslání a cílů. Následně se věnuje jednotlivým analýzám prostředí, ve kterém se podnik pohybuje, otázkám kupního chování spotřebitele, jednotlivým nástrojům marketingového mixu a problematice jeho řízení i na globálních trzích. Speciální pozornost je také kladena na vysvětlení zpracování marketingového plánu, ve kterém student uplatní všechny získané poznatky z tohoto předmětu, a na jeho realizaci.
Samotný předmět je rozdělen na dvě části – přednášky, kde se vyučující věnuje výše zmíněným okruhům a doplňuje je o informace jdoucí nad rámec základní literatury a semináře, kde vyučující očekává diskusi nad jednotlivými případovými studiemi, aktuálními marketingovými problémy a nad seminárními prácemi.
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé pohledy na marketingové řízení, na marketing obecně a na jeho jednotlivé typy;
- popsat jednotlivé prvky marketingového mixu;
- vysvětlit problematiku řízení marketingového mixu;
- identifikovat klíčové body v kupním chování spotřebitele z pohledu marketingu;
- použít jednotlivé metody analýzy prostředí;
- sestavit na základě nabytých znalostí marketingový plán;
- vytvořit prezentaci v programu Microsoft Office PowerPoint a vtěsnat stěžejní části sdělení do časově ohraničeného úseku.; - Osnova
- Výuka probíhá formou přednášek (obsah jednotlivých přednášek viz níže) a seminářů, kde se řeší aktuální případové studie z podnikohospodářské praxe.
- Osnova přednášek:
- Přednáška I. – Marketing – uvedení do problematiky (vývoj názorů na funkci marketingu, jednotlivé koncepce marketingového řízení, různé typy marketingu, problematika marketingového mixu);
- Přednáška II. – Prostředí podniku (rozdíl mezi makro- a mikroprostředím, detailní vysvětlení faktorů makroprostředí podniku, detailní vysvětlení faktorů mikroprostředí podniku, vysvětlení příslušných analýz (SWOT analýza, STEP analýza, Porterova analýza pěti konkurenčních sil));
- Přednáška III. – Koncepce cíleného marketingu (segmentace, targeting, positioning);
- Přednáška IV. – Sestavení marketingového plánu (objasnění důležitosti sestavování marketingového plánu, vysvětlení struktury marketingového plánu, vysvětlení sestavení marketingového plánu na reálné marketingové kampani);
- Přednáška V. – Marketingový výzkum (marketingový informační systém a jeho vztah k marketingovému výzkumu, význam marketingového výzkumu, jednotlivé typy výzkumů a jejich výhody a nevýhody, jednotlivé metody a techniky marketingového výzkumu a jejich výhody a nevýhody, výzkumný proces a jeho požadavky na informace, výběr vzorku);
- Přednáška VI. – Kupní chování zákazníka (modely kupní chování zákazníka, jednotlivé psychologické faktory mající vliv na to, jak spotřebitel postupuje v nákupním chování, aktuální výzkumy kupního chování);
- Přednáška VII. – Produkt I. (identita a image, vrstvy produktu, výrobková řada, výrobkový mix, značka a značková politika, dokumentace na reálných příkladech);
- Přednáška VIII. – Produkt II. (životní cyklus produktu a z něj vyplývající strategie, kritika koncepce životního cyklu produktu, analýza portfolia a jeho jednotlivé modely, kritika portfoliových modelů);
- Přednáška IX. – Cena (širší a užší pohled na cenu v marketingovém pojetí, faktory ovlivňující způsob stanovení ceny, metody stanovení ceny, cenové strategie);
- Přednáška X. – Distribuce (marketingová distribuční cesta, úrovně marketingové distribuční cesty a jejich výhody a nevýhody, typy marketingových distribučních cest, jednotlivé typy marketingových distribučních systémů, jednotlivé typy distribuce a jejich výhody a nevýhody);
- Přednáška XI. – Propagace (integrovaný komunikační mix, jednotlivé nástroje komunikačního mixu, metody stanovení rozpočtu);
- Přednáška XII. – Vytváření konkurenčních strategií (strategie leadera trhu, strategie vyzyvatele, strategie outsidera, dokumentace na reálných příkladech);
- Přednáška XIII. – Globální marketing (úrovně mezinárodního zapojení, internacionalizace a globalizace, problémy spojené s vedením globálního marketingového mixu, dokumentace na reálných příkladech).;
- Literatura
- povinná literatura
- Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
- FORET, Miroslav, Klára KAŠPAROVÁ, Michael DOLEŽAL a Radoslav ŠKAPA. Marketing. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 166 s. ISBN 80-210-3500-5. info
- doporučená literatura
- LUKÁŠOVÁ, Růžena a kol. Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2009, 118 s. ISBN 978-80-210-5112-6. info
- CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 9788072611676. info
- KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Marketing. Translated by Hana Machková. Praha: Grada, 2004, 855 s. ISBN 8024705133. info
- KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4. info
- Výukové metody
- Základní využité výukové metody jsou přednáška a seminář. V rámci přednášek jsou dále využity slovní a diskusní metody výuky. V rámci seminářů se využívají situační a inscenační metody výuky, což má za cíl propojit kognitivní učení s učením sociálním. Při prezentacích jednotlivých teamů se navíc využívá mechanismu nápodoby. Při prezentacích seminárních projektů jednotlivých teamů se navíc využívá mechanismu nápodoby.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem, k němuž je připuštěn pouze ten, kdo splnil níže uvedené požadavky.
Povinností studentů je vypracovat a prezentovat (upřesnění viz níže) 1 teamovou seminární práci za semestr (podrobnější informace k obsahu a jednotlivým tématům seminární práce jsou uvedeny ve složce Učební materiály na ISu). Seminární práce má ústní podobu s podporou MS PowerPointu. Na jednotlivá témata seminární práce se mohou studenti přihlásit na čtvrtém semináři či následně prostřednictvím e-mailu (e-mail na učilete: klarad@econ.muni.cz). Nedodržení termínu prezentace bez řádné omluvy je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce. Prezentace v MS PowerPointu se odevzdávají do Odevzdávárny ve stanovený den. Nedodržení termínu odevzdání je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce. Na daném semináři prezentují vždy jen 2 teamy. Prezentující teamy jsou vybrány losem ze všech teamů připravených k prezentaci. Prezentující teamy (resp. jednotlivci v prezentujícím teamu) mohou za prezentaci obdržet 0 až 3 body, které jim budou připočteny ke zkouškovému testu. Neprezentující teamy (resp. jednotlivci v neprezentujících teamech) dostávají po 2 bodech. Ty jim budou připočteny ke zkouškovému testu.
Zkouškový písemný test a konečné hodnocení:
- podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání a prezentování seminární práce či odevzdání seminární práce - viz výše a řádná docházka (účast na seminářích je povinná);
- podmínkou úspěšného absolvování zkouškového testu při prvním pokusu je dosažení alespoň 12 bodů z celkového počtu bodů po připočtení bodů ze seminární práce - body se přičítají pouze 1x;
- podmínkou úspěšného absolvování zkouškového testu při druhém pokusu je dosažení alespoň 60 % z celkového počtu bodů, tj. alespoň 12 bodů.;
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, jedná se zejména o používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec o jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se rovněž vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Pro připuštění ke zkoušce je třeba vypracovat, odevzdat a prezentovat zadanou seminární práci
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHMARI. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- BPH_AMA1 Marketing
!BKH_MAR1 && !BPH_MAR1 && !BKH_ZMAR && !BPH_ZMAR
- BPH_AMA1 Marketing
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2011/BPH_MAR1