BPR_PROP Prostorové plánování v ČR a EU

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (přednášející)
Ing. arch. Lea Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (cvičící)
Ing. arch. Lea Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Milan Viturka, CSc.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Rozvrh
Čt 12:50–14:30 P303
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPR_PROP/01: Čt 14:35–15:20 P303, P. Tonev, L. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prostorové plánování se zabývá organizací obývaného prostoru, uspořádáním lidských aktivit a jejich vlivem na životní prostředí v nejširším smyslu (tedy včetně prostředí společenského). Cílem je vytvoření racionálnější územní organizace využití území a propojení mezi těmito typy využití tak, aby byly vyváženy požadavky na rozvoj s potřebami ochrany životního prostředí, a aby bylo dosaženo sociálních a ekonomických cílů. Posluchači jsou nejprve seznámeni s historií, současným stavem, orgány, nástroji, legislativním ukotvením a aktuálními problémy hlavních činností a oborů prostorového plánování v ČR. Poté jsou analogicky ve stručnější podobě probrána tatáž témata ve vztahu k EU, přičemž je věnována pozornost základním rozdílům. Tento přehled je doplněn podrobnější charakteristikou plánovacích systémů vybraných států (především EU15).

Na konci tohoto kurzu bude student schopen::
popsat vývoj a utváření systému prostorového (územního) plánování v ČR během 20. a na počátku 21. století a jakým způsobem řeší problémy rozvoje území;
porozumět problematice "politiky" prostorového/územního rozvoje, legislativy a hierarchie v evropském, národním, regionálním a lokálním měřítku;
charakterizovat metody a praxi prostorového plánování a jejich výstupy na všech hierarchických úrovních;
identifikovat tenze mezi politikou (záměry) a praxí prostorového plánování;
diskutovat roli klíčových hráčů při implemetaci plánů, včetně veřejnosti, státní správy, statutárních orgánů atd. „Předmět byl inovován v rámci projektu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace bakalářských a navazujících magisterských studijních programů na Ekonomicko-správní fakultě MU (CZ.1.07/2.2.00/07.0447)“.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu, předmět studia, základní pojmy.
  • 2. Historie územního plánování se zaměřením na území ČR.
  • 3. Současná právní úprava územního plánování v ČR a její změny v posledních letech.
  • 4. _Orgány a nástroje územního plánování v ČR.
  • 5. Seznámení s územně plánovací praxí (exkurze na vybrané pracoviště - Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
  • 6. Vybrané problémy prostorového rozvoje (suburbanizace, urban sprawl atd.).
  • 7. Strategické plánování - historie, cíle a nástroje.
  • 8. Strategické plánovaní v ČR po roce 1989.
  • 9. Prostorové plánování v Evropě na nadnárodní úrovni – historie a významné dokumenty (Evropská charta regionálního-prostorového plánování, Evropské perspektivy územního rozvoje, Územní agenda EU atd.).
  • 10. Politiky EU s územním dopadem.
  • 11. Obecná charakteristika systémů prostorového plánování v členských zemích EU – kontext, principy, hierarchická struktura, nástroje.
  • 12. Charakteristika plánovacího systému ve vybraných zemích EU – Dánsko, Nizozemí, Francie, Belgie.
  • 13. Charakteristika plánovacího systému ve vybraných zemích EU – Německo, Rakousko, Slovensko.
Literatura
    doporučená literatura
  • MAIER, Karel. Územní plánování. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2004, 85 s. ISBN 8001022404. info
  • Politika územního rozvoje České republiky. Brno: Ústav územního rozvoje, 2008, 86 s. ISBN 9788087318041. info
  • Evropská komise. Kompendium Evropské unie o systémech politikách a zásadách územního plánování. (The EU compendium of spatial planning systems and policies). Překlad Jan Bína. Brno : Ústav územního rozvoje, 2000. 191 s.
  • Evropská komise. ESDP - Evropské perspektivy územního rozvoje. Směrem k vyváženému a trvale udržitelnému rozvoji území Evropské unie. (ESDP : European spatial development perspective : towards balanced and sustainable development).Překlad Ministerstvo pr
  • Evropská charta regionálního/prostorového plánování. In POSTRÁNECKÝ, Josef, VALIŠ, Karel. Vybrané úmluvy a základní dokumenty Rady Evropy a Evropské unie, Brno: MU v Brně, 1998. s. 93-102.
  • Územní agenda Evropské unie. Urbanismus a územní rozvoj. 2007, 10, 3, s. 5-11.
  • DÜHR, Stefanie, Claire COLOMB a Vincent NADIN. European spatial planning and territorial cooperation. 1st ed. London: Routledge, 2010, xxviii, 45. ISBN 9780203895290. info
    neurčeno
  • MAIER, Karel. Územní plánování a udržitelný rozvoj. 1. vyd. Praha: ABF, 2008, 100 s. ISBN 9788086905471. info
  • PERLÍN, Radim. Strategický plán mikroregionu. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2002, 52 s. ISBN 80-903093-0-5. info
  • BERMAN L., Norton a kol. Strategické plánování a ekonomický rozvoj. Moderní obec, 1999, č.3, příloha
  • DOLEŽAL, Jiří. Nový stavební zákon v teorii a praxi a předpisy související s poznámkami. Praha: Linde, 2006, 703 s. ISBN 8072016261. info
  • European spatial planning. Edited by Andreas Faludi. Cambridge, Mass.: Lincoln institute of land policy, 2002, xi, 235. ISBN 1558441530. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, diskuse, seminární práce/POT, tematické exkurze, prezentace odborníků v dané oblasti, autokorekční testy
Metody hodnocení
Hodnocení předmětu se skládá ze dvou komponent. První představuje seminární práce (rozsah cca 1500 slov, 25 % z celkového hodnocení předmětu) na schválené téma (vybranou obec/město). Smyslem se seznámení studentů s plánovací praxí na lokální úrovni.
Druhou částí je písemný test (otevřené otázky, 75 % hodnocení), který hodnotí znalosti a dovednosti získané ve výuce a schopnost jejich syntézy při zodpovězení otázek z problémových okruhů daného kurzu.
Minimum ke složení zkoušky je dosažení 60 % z celkového počtu bodů (seminární práce + test).
Účast na seminářích je povinná.
Informace učitele
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání (tj. držení taháku, opisování z taháku/od spolužáka, napovídání apod.) bude jeho zkouška ukončena a podle závažnosti přestupku ohodnocena známkou F, nebo FF, případně i FFF.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.