CORE047 Základy úspěšného podnikání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
! FAKULTA ( ESF ) && ! TYP_STUDIA ( ND ) && (! FORMA ( C ) || ! FORMA ( K ) || ! FORMA ( D ) || ! FORMA ( R ) || ! FORMA ( Z ))
Pro absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné předchozí znalosti ani dovednosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podpořit podnikavost při řešení problémů a chuť k založení vlastního podnikání u studentů mimo Ekonomicko-správní fakultu. Kurz je vhodným doplňkem libovolného studijního oboru a umožní studentům hledat cesty ke komercializaci zajímavých nápadů nebo k inovativním prozákaznickým řešením v již existujících podnicích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- vnímat zákaznické potřeby jako klíč k úspěšnému podnikání,
- pracovat na rozvoji nápadu s použitím metody Design Thinking, Lean Start-up nebo Lean Canvas,
- nastavit parametry marketingových nástrojů s ohledem na cílového zákazníka,
- identifikovat vhodné zdroje financování a posoudit jejich rizika,
- orientovat se v nejdůležitějších právních aspektech podnikání.
Osnova
  • Předmět bude rozdělen na tři tematické bloky:
  • 1. Práce s nápadem a řešení problému
  • Rozvoj nápadu - proč a jak udělám z nápadu projekt
  • Design Thinking a kreativní přístupy k řešení problému - mám problém a potřebuji řešení
  • Podnikání bez nápadu - nemusím rovnou změnit svět
  • 2. Zákazník jako střed světa
  • Lean Canvas - Business plán na jednu A4
  • Marketingová strategie - kdo je můj zákazník
  • Marketingový mix - co, kde, kdy, jak, proč a za kolik
  • Marketingové regulace, problémy a pikantnosti - někdy se opravdu nestačím divit
  • 3. Střípky ze života podnikatele
  • Finance - kolik potřebuji a kde na to vzít
  • Daně a účetnictví - čísla, čísla a zase čísla
  • Lidé - jak vybuduji funkční tým
  • Úřady - kontrolovat a pokutovat
Literatura
    povinná literatura
  • ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, Alena. Základy úspěšného podnikání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2019, 248 s. ISBN 978-80-271-2182-3. info
    doporučená literatura
  • CARREYROU, John. Zlá krev : jak majitelka startupu ze Silicon Valley oklamala svět. Vydání první. V Brně: Jan Melvil, 2019, 320 stran. ISBN 9788075550828. info
  • VLACH, Robert. Na volné noze : podnikejte jako profesionálové. Vydání první. Brně: Jan Melvil Publishing, 2017, 760 stran. ISBN 9788075550156. URL info
  • LEVITT, Steven D. a Stephen J. DUBNER. Špekonomie, aneb, Freakonomics. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006, 158 s. ISBN 8086851532. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve 12 prakticky orientovaných výukových lekcích, které budou kombinovat výklad teorie s ukázkami, diskusemi, cvičeními a případovými studiemi.
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu je třeba ve stanovených termínech odevzdat tři individuální praktické úkoly (jeden ke každému bloku). Studenti budou moci volit ze dvou přístupů - rozvíjet v úkolech vlastní podnikatelský nápad nebo zpracovat úkoly na příkladech existujících podniků.
Informace učitele
Kurz je určen studentům libovolného oboru, kteří uvažují o podnikání v budoucnu, těm, kteří už teď ví, že jejich životní cesta povede spíše k zaměstnání, ale i těm, kteří ve svém budoucím směřování zatím nemají jasno. Podle portfolia přihlášených bude kurz přizpůsoben na míru publiku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.